Världsmästaren i FIFA-15, Ivan Lapanje, på plats när första skol-SM i E-sport nu ska avgöras

32 ungdomar från skolidrottsföreningar på gymnasie- och högstadieskolor i hela Sverige har efter vårens kvaltävlingar kvalificerat sig till finalspelet i Gränby centrum i Uppsala den 2 maj. Den historiske första SM-vinnaren får efter segern möta den regerande världsmästaren, Ivan Lapanje, även känd som ”Boraslegend” i en uppvisningsmatch.

-Vi är väldigt stolta över att kunna ha världsmästaren på plats när vi korar den allra första skolmästaren i den så kraftigt växande E-sporten, säger Torbjörn Lundin, idrottskonsulent på Skolidrottsförbundet.

Under våren har kvaltävlingar genomförts i Nyköping, Eskilstuna, Sundsvall och Karlstad. De 32 bästa deltagarna från dessa kvaltävlingar kommer till Uppsala. Det är Skolidrottsförbundet som med stöd av svenska E-sportföreningen genomför historiens första Skol-SM i E-sport.

-Syftet med att arrangera Skol-SM i E-sport och FIFA-15 är att nå en ny växande målgrupp av ungdomar för att få dem att upptäcka och intressera sig för föreningslivet, säger Torbjörn Lundin.

Det finns drygt 1300 skolidrottsföreningar i Sverige och de har ungefär 150 000 medlemmar. Skolidrottsföreningarna som ofta har aktiviteter i samband med skoldagens slut leds av barn och ungdomar med hjälp av ett vuxenstöd. Därför är det viktigt för föreningen att de drivande barnen och ungdomarna utbildas i förenings- och ledarkunskap. Skolidrottsförbundet bedriver av den anledningen en omfattande utbildningsverksamhet vid sidan av en mycket bred tävlingsverksamhet med skol-SM och skol-DM i många olika idrotter.

-Tanken med en skolidrottsförening är att ge alla barn och ungdomar möjlighet till en enkel, rolig och billig fysisk aktivitet. Föreningarnas grund är eftermiddagsaktiviteter och återkommande tävlingar där alla kan och får vara med, säger Pär Ånell generalsekreterare på Skolidrottsförbundet.

Finalspelet i skol-SM i FIFA-15 avgörs den 2 maj inne i köpcentrumet Gränby Centrum. Tävlingen beräknas starta klockan 11 och hålla på till ungefär klockan 16. Det kostar inget för intresserade att komma och se matcherna på plats.

För frågor vänligen kontakta Torbjörn Lundin, Skolidrottsförbundet på 070-2956316. torbjorn.lundin@skolidrott.se

Skol-SM i e-fotboll arrangeras av Skolidrottsförbundet i samarbete med EA sports och Svenska E-sportföreningen

• e-sport
  • lapanje
  • e-fotboll
  • fifa 15

Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för 1 300 skolidrottsföreningar med 150 000 medlemmar. Organisationens grundidé är att få barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva och ha roligt under skoltiden utanför lektionstid. Genom intressanta och spännande aktiviteter läggs grunden till god hälsa och sunda vanor. Speciellt utformade utbildningar ges över hela landet som fostrar framtidens ledare. Förbundets största, årliga arrangemang är Skoljoggen som lockar en halv miljon barn att springa och ha kul under en dag på hösten.