Åsa Lundström 8:a på Ironman-VM på Hawaii

Målet var topp 10 och det fixade hon lätt. Åsa Lundström slutade på en imponerande 8:e plats när VM i Ironman avgjordes natten till söndag. Dessutom slog hon till med personbästa på löpningen. "När jag korsade mållinjen var det en cocktail av känslor" säger Åsa.

Åsa Lundström fortsätter att klättra i resultatlistan på Ironman-VM. 2014 var hon 17:e, 2015 11:e och nu 8:e. Klockan igår stannade på 09:22:59, vilket är nästan 8 minuter snabbare än hennes tid i fjol och 14 minuter snabbare än 2014.

Jag fattade att jag hade chans på topp tio när jag sprungit cirka hälften och jag fick rapport om att många börjat smälta ihop. Men man kan inte något för givet när man är så trött och det kommer snabba löpare bakifrån, säger Åsa.

Efter en kontrollerad simning som "kändes bättre än i fjol" inledde hon cyklingen ganska lugnt, vilket gjorde att hon hade  relativt pigga ben till den avslutande löpningen.

– I början på cyklingen hade jag fullt fokus på att "keep my cool", vilket blev - sett i backspegeln- kanske aningen för lugnt ut till Hawi. Å andra sidan hade jag överskott att ligga på 70.3-intensitet hem och kände mig stark och kontrollerande hela vägen. Det bidrog helt klart också till ett personbästa på löpningen, och snabbaste mara på Hawaii av någon svensk någonsin.

– När jag korsade mållinjen var det en cocktail av känslor. Lättnad, glädje, tillfredsställelse och samtidigt lite ledsen att tappa 7:e platsen med 1,5 km kvar, säger en glad men trött Åsa.

Vann gjorde Daniela Ryf från Schweiz på tiden 08:46:46. Hon försvarade därmed sin titel från 2015. På herrsidan var tysken Jan Frodeno snabbast på tiden 08:06:30. Även han försvarade därmed sitt guld från året innan.

Fullständiga resultat från Ironman World Championships

Svenska Triathlonförbundet (STF) är en ideell förening och ett specialidrottsförbund (SF) med uppdraget att administrera, utveckla och marknadsföra idrotten triathlon i Sverige. 2015 blev förbundet utsett till Årets svenska idrottsförbund av Centralföreningen för Idrottens Främjande (SCIF).