Andreas Carlsson redo för Världsungdoms-OS

Nu är Andreas Carlsson, Terrible Tuesday Triathlon på plats I Buenos Aires tillsammans med resten av den svenska truppen.

Sverige är representerat av 18 aktiva i tio olika idrotter varav Andreas är Sveriges representant i Triathlon.

– Världsungdoms-OS är väldigt bra förberedelser inför OS och en av simmarna påpekade i Rio att det kändes som om hon redan hade gjort ett OS. Vi vill åt igenkännandet, att man lär sig att bo i en OS-by, äta i en gemensam matsal, många aktiva, ackreditering, kontroller, media och det klimatet som är under ett OS. För att kvala in till ungdoms-OS måste man ta sig igenom ett nålsöga och det är samma saker som våra utövare ställs inför när de ska kvala in till OS, berättar Glenn Östh, SOK truppchef.

Andreas själv ser mycket fram emot att få känna på den olympiska atmosfären i en OS-by där det är 4000 aktiva i 205 idrotter.

”Det ska bli superhäftigt att få vara på plats på ett Olympiskt spel, tävla själv men också se andra idrotter och träffa andra elitidrottare.”

Anderas tävlar individuellt måndagen 8 oktober och han känner sig i fin form.

”Träningen har gått bra, inte stött på några hinder under resans gång så jag är redo för start. En topp 10-plcering hade varit en dröm” säger Andreas som har en superstark säsong bakom sig.

Den 11 oktober går en Team Relay där Andreas chanser hänger på det individuella resultatet.

Med i Buenos Aires är också Angela Fox, Svenska Triathlonförbundets Sportchef och Marcus Wernström, tränare.

Svenska Triathlonförbundet (STF) är en ideell förening och ett specialidrottsförbund (SF) med uppdraget att administrera, utveckla och marknadsföra idrotten triathlon i Sverige.

Närmare 250 föreningar är anslutna till STF och antalet ökar för varje år. Antalet licensierade utövare är runt 2600 men antalet personer som håller på med triathlon är tusentals fler. Bland barn och unga är triathlon en av de idrotter som ökar snabbast.