​Rekordstort intresse för triathlonläger för unga i Väsby

I helgen samlas 125 barn och ungdomar mellan 7 och 17 år i Väsby för att träna triathlon och träffa nya och gamla kompisar. Det är tredje året i rad som lägret arrangeras och intresset är rekordstort. De 100 första platserna tog slut på mindre än en timma och fick snabbt utökas.

Deltagare på lägret är tjejer och killar från föreningar i hela landet. Alltihop startar imorgon fredag kl. 17 med en stor kickoff i Vilundahallen i Väsby och sedan är det full fart fram till söndag eftermiddag. Schemat är fullspäckat och innehåller närmare 50 pass och aktiviteter som löper parallellt. På programmet finns allt från simning, cykel, löp- och växlingsträning till yoga, crossfit, hinderbana, äventyrsbad, disco och spelkväll. På söndag morgon bär det av till Arlanda Test Track för cykelträning på bilfritt område. Under hela helgen är deltagarna indelade i åldersgrupper så att träningen ska kännas både utmanande och rolig för alla. För att sy ihop all logistik kring arrangemanget finns 40 engagerade ledare och massor av föräldrar på plats. Totalt intas Väsby av närmare 220 triathlonfans.

Lägret ingår som en återkommande årlig aktivitet i Svenska Triathlonförbundets barn- och ungdomskoncept tri4fun. Syftet med lägret är i första hand att förmedla känslan att det är kul att hålla på med idrott och att alla kan och får vara med. Och att uppmuntra unga till fortsatt idrottande. Grundvärderingarna är samma som i hela tri4funkonceptet – idrottsglädje, kompisanda och tillsammanskänsla, helt utan fokus på resultat. De teambildande aktiviteterna är minst lika viktiga som själva träningen och stor vikt läggs på klimatet och hur vi är mot varandra. Alla som vill är välkomna att vara med på lägret oavsett bakgrund och fysiska förutsättningar.

Välkommen till Väsby för att uppleva rörelseglädje och prata med triathlonstjärnor!

Kontaktperson:
Kajsa Andersson
Barn- och ungdomsansvarig Svenska Triathlonförbundet

Fakta lägret

- 125 barn och ungdomar mellan 7 och 17 år är med, både nybörjare och erfarna.
- Föreningar från hela landet är representerade.
- Lägret arrangeras för tredje året i rad.
- Från start till mål ryms närmare 50 pass och aktiviteter.
- Start fredag 20/5 kl. 17.00, slut söndag 22/5 kl. 14.00.
- Plats: Vilundahallen, Upplands Väsby,  Arlanda Testtrack (söndag)