Stockholm och Gabriel Sandör laddar för VM-tävling på lördag

I veckan börjar etableringen av Sveriges största triathlonarrangemang med tävlingar för både världselit och motionärer. Elitracen avgörs på lördag den 2 juli och talangen Gabriel Sandör är med för andra året.

Nu samlas världseliten inom triathlon i huvudstaden igen. Världens bästa triathleter ska göra upp om pallplatserna i den sjätte VM-tävlingen och i år är det olympisk distans som gäller. Gabriel Sandör gjorde debut i Stockholm förra året och kom då på en stark 35:e plats. Även i år är han med på startlistan.

Jag är med för att se och lära, men om jag kommer topp 50 får jag ITU-poäng och då ska jag vara nöjd. Startfältet är ju extremt tufft i år med nästan alla de bästa. Javier Gomez och Brownlees (Jonathan & Alistair) är ju med så det kommer bli tufft. Men det är ju en fördel att ha kört innan då man vet banan och hur en WTS-tävling fungerar, säger Gabriel.

Även på damsidan finns flera starka namn, bland andra ledaren just nu; Flora Duffy (BER), Jodie Stimpson & Non Stanford (GBR) och Andrea Hewitt (NZL). Amerikanskan Sarah True (USA) kommer också till start och är säkert sugen på att vinna i Stockholm för tredje året i rad. Lisa Nordén väljer som tidigare meddelat att avstå Stockholmstävlingen för att optimera uppladdningen inför OS.

På söndagen är det starter för motionärer från tidig morgon fram till lunch, på en rad olika distanser: olympisk, sprint, supersprint, stafett och ungdom.

Vattenfall World Triathlon Stockholm arrangeras i år för femte gången. Det är nu också klart att tävlingen kommer tillbaka nästa år, den 26-27 augusti 2017.

Erik Björkman, Svenska Triathlonförbundet, 0705-12 34 30

Startlistor

Damer
Herrar

Starttider

Damer – lördag 2 juli kl. 16.06
Herrar – lördag 2 juli kl. 18.51

Distans: olympisk

Simning (1500 m) – Start på pontonen vid Riddarfjärden
Cykling (40km) – Efter växlingen ställs de tävlande inför 40 km utmanande cykling genom Gamla Stan.
Löpning (10km) – Snabbt byte till löparskorna – sedan 10 km med målgång på toppen av Slottsbacken.

Mer info

www.stockholm-tri.se

VM-serien 2016

Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten – 4-5 mars
Gold Coast, Australien – 9-10 aprilKapstaden, Sydafrika – 23-24 april
Yokohama, Japan – 14-15 maj
Leeds, England – 11-12 juni
Stockholm, Sverige – 2-3 juli
Hamburg, Tyskland – 16-17 juli
Edmonton, Kanada – 3-4 september
Cozumel, Mexico – 11-18 september

Om VM-serien

• ITU World Triathlon Series består av nio tävlingar. Finalen går i Mexico i september.
  • De fyra första tävlingarna gav poäng som kunde tillgodoräknas för OS-kvalificering.
  • På sex av tävlingarna körs olympisk distans (Abu Dhabi, Gold Coast, Yokohama, Leeds, Stockholm, Cozumel) och på resterande tre körs Sprint (Kapstaden, Hamburg, Edmonton).
  • Gwen Jorgensen (USA) har toppat rankinglistan på damsidan under 2015 och 2014. På herrsidan har den femfaldige VM-serievinnaren Javier Gomez (ESP) lett rankingen de senaste tre åren.
  • Mer om VM-serien: http://wts.triathlon.org/

• Stockholm

Svenska Triathlonförbundet (STF) är en ideell förening och ett specialidrottsförbund (SF) med uppdraget att administrera, utveckla och marknadsföra idrotten triathlon i Sverige.

Närmare 250 föreningar är anslutna till STF och antalet ökar för varje år. Antalet licensierade utövare är runt 2500 men antalet personer som håller på med triathlon är ju tusentals fler.