Sveriges största triathlonläger för unga intar Väsby

Under Kristi Himmelsfärdshelgen samlas drygt 100 barn och ungdomar mellan 7 och 15 år i Väsby för att träna triathlon och träffa kompisar. Lägret som är Sveriges största för unga arrangeras för fjärde året i rad och intresset har som tidigare år varit väldigt stort.

Deltagare på lägret är tjejer och killar från föreningar i hela landet. Alltihop startar imorgon torsdag kl. 16.00 med en stor kickoff i Vilundahallen i Väsby, och sedan är det full fart fram till lördag förmiddag. Schemat är fullspäckat och innehåller närmare 40 pass och aktiviteter som löper parallellt. På programmet finns allt från simning, cykling, löp- och växlingsträning till hinderbana, disco och spelkväll. Efter gemensam avslutning på lördag morgon åker de som vill vidare och tävlar på Hallsta Triathlon i Hallstahammar. Under hela helgen är deltagarna indelade i åldersgrupper så att träningen ska kännas både utmanande och rolig för alla. För att sy ihop all logistik kring arrangemanget finns ett 30-tal engagerade ledare och massor av föräldrar på plats.

Lägret ingår som en årligen återkommande aktivitet i Svenska Triathlonförbundets barn- och ungdomskoncept tri4fun. Syftet med lägret är i första hand att förmedla känslan att det är kul att hålla på med idrott och att alla kan och får vara med. Och att uppmuntra unga till fortsatt idrottande. Grundvärderingarna är samma som i hela tri4funkonceptet: idrottsglädje, kompisanda och tillsammanskänsla, helt utan fokus på resultat. De teambildande aktiviteterna är minst lika viktiga som själva träningen och stor vikt läggs på klimatet och hur vi är mot varandra. Alla som vill är välkomna att vara med på lägret oavsett bakgrund och fysiska förutsättningar.

Samtidigt som lägret i Väsby pågår ett triathlonläger i Hallstahammar som arrangeras av Hallsta Triathlon och Västerås Simsällskap. Där är deltagarna 14-19 år och har hållit på med triathlon ett tag.

Välkommen till Väsby för att uppleva rörelseglädje och prata med triathlonstjärnor!

Kontaktperson: Ola Silvdahl, Svenska Triathlonförbundet, 0708-48 55 00

Fakta Väsbylägret

- 102 barn och ungdomar mellan 7 och 15 år är med, både nybörjare och erfarna.
- Föreningar från hela landet är representerade.
- Lägret arrangeras för fjärde året i rad.
- Från start till mål ryms närmare 40 pass och aktiviteter.
- Start torsdag 25/5 kl. 16.00, slut lördag 27/5 kl. 10.30.
- Plats: Vilundahallen och Vilundabadet, Upplands Väsby

• Upplands Väsby