Barnens gemensamma basketpremiär i helgen

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2010 15:18 CEST

9-10 oktober kommer tusentals unga basketspelare över hela landet att delta i den gemensamma lanseringen av det nya sättet för barn att spela basket och ha roligt tillsammans.

Svenska Basketbollförbundet, i samarbete med Folksam, vill göra det ännu lättare för barn att prova, utvecklas i och älska basketsporten.  Spelformerna för de yngsta barnen har ändrats och fokus ligger mer på barnens utveckling och deras idrottsupplevelse. I stället för traditionellt seriespel kommer barnen att delta i basketsammandragningar som innehåller matcher och lekar. De nya spelformerna är anpassade efter Riksidrottsförbundets rekommendationer för hur barnidrott ska bedrivas.

Easy Basket Challenge (EBC) är basket för barn upp till 10 år och namnet på de återkommande basketsammandragningar där de yngsta barnen spelar sina matcher. Under ett par timmar samlas ett antal lag från olika föreningar till matcher, gemensamma lekar och kul underhållning. Matcherna spelas med förenklade regler – bland annat låga korgar och fyra spelare per lag på plan. Det ska vara enkelt och roligt för hela familjen att delta.

Johanna Ericsson, coach för Kvarnby i Damligan:
”EBC är ett bra koncept. Tidigare har många klubbar uppfunnit egna koncept. Gemensamma riktlinjer är en av styrkorna. Detta är ett bra tänk, man undviker att sålla bort spelare i tidig ålder. Den bästa spelaren just nu behöver inte vara den som blir bästa tränaren, supportern, funktionären eller sponsorn i framtiden”.

Easy Basket (EB) är basket för barn från 11 till12 år. Under ytterligare två år lägger vi stor vikt på att barnen ska få utvecklas i sin egen takt. Easy Basket är precis vad namnet speglar – basket på barnens villkor med enklare regler som ger alla möjlighet att vara med och utvecklas. Spelet är fortsatt fyra mot fyra, för att skapa stora ytor och delaktighet i spelet, och matcherna har sex perioder uppdelat i två halvlekar. Alla spelare ska spela minst en period per halvlek. Syftet med Easy Basket är att få barnen att älska basket och vilja fortsätta spela.

Lesli Myrthil, spelare och barntränare i Solna Vikings:
”Kul att det händer något och att det blir lika över hela landet. Ett bra verktyg så att alla som håller på med basket ska kunna utveckla den till något ännu bättre”.

Här kan du läsa mer om var du kan se Easy Basket Challenge och Easy Basket i helgen.

Kontakt: Aila Ibanez Mengüc, 08-699 63 04.