BASKET: FIBA ändrar regel om huvudbonad

2014 startades en process med syftet att göra en översyn av regeln om huvudbonader (art 4.4.2) som är en del av de officiella basketbollreglerna. Tekniska kommittén är nu färdiga och har gjort ett förslag på regeländringar som idag godkändes av FIBA:s Mid Term kongress som avhålls i Hong Kong. Den nya regeln innebär att man tillåter huvudbonader bland spelare. Den nya regeln är gjord med syfte att minimera risker för skador och bevara en enhetlig färgskala på dräkterna.

Regeln börjar gälla den 1 oktober 2017. I regeln kommer det bl a att stå att huvudbonaden inte får täcka några delar av ansiktet och att den ska vara svart eller vit eller i samma färg som matchdräkten. Alla spelare i samma lag med huvudbonad måste ha samma färg. I reglerna kommer det att finnas bilder i syfte att visa på hur huvudbonader och andra täckande plagg får användas.

Basketbollsportens regler har regelbundet förändrats alltsedan James Naismith uppfann sporten 1891. Sporten har utvecklats tekniskt och fysiskt och har snabbt spritts över hela världen. När FIBA bildades 1932 gjordes det av 8 nationer på två kontinenter. Idag har vi 213 medlemsländer på fem kontinenter, alla med olika historia och kultur. Basketboll är en av få globala sporter som spelas av kvinnor och män i alla åldrar.

• Sport