BASKET: Spel med hijab i basketboll

Mot bakgrund av de senaste dagarnas diskussioner på sociala medier angående spel med hijab i basketboll vill Svenska Basketbollförbundet (SBBF) tydliggöra följande. SBBF ser engagemanget och vikten av denna fråga. Samtidigt har vi som medlemmar i FIBA (det internationella basketbollförbundet) att följa de internationella tävlingsbestämmelserna. FIBA har 215 medlemsländer vilka alla har varsin röst på General Assembly vart fjärde år. Där beslutas bland annat om stadgar och tävlingsregler.

FIBA's stadgar säger bland annat att man upprätthåller absolut politisk och religiös neutralitet. I tävlingsbestämmelserna klargörs vad spelarna kan ha på sig förutom matchdräkten. Där regleras bland annat att huvudbeklädnad och hårband bredare än 5 centimeter inte är tillåtet.

Frågan om rätten att bära hijab har varit på FIBA:s bord tidigare och de nationella förbunden har givits möjlighet att begära dispens för användande av hijab på ungdomsnivå.
För Sveriges del omfattar detta undantag också Distriktsserier, det vill säga div II och lägre divisioner.
Det är alltså endast i elitverksamhet på seniornivå (i Sverige är det förbundsserier; Basketligan och Basketettan) som förbud mot hijab eller annan huvudbeklädnad gäller.

Om Huddinge Basket begär dispens för den spelare som ska delta i kvalet till Basketettan så kommer SBBF att godkänna den dispensen, men vi kan inte ändra tävlingsbestämmelserna.

SBBF's styrelse kommer att diskutera hur frågan på bästa sätt kan tas upp med FIBA för lösningar på längre sikt.
SBBF vill samtidigt betona att vi precis som FIBA säger är helt politiskt och religiöst obundna och välkomnar alla att träna och spela basketboll i våra föreningar. Detta står inte i något motsatsförhållande till att vi följer de bestämmelser som beslutas av FIBA's medlemmar.

Kontakt:
Ordförande i Svenska Basketbollförbundets Tävlingsutskott: Mats Carlson 070 893 70 44

• Religion, tro