Basket: www.viasatsport.se direktsänder Norrköping mot Bosnics Södertälje (ny)

Ena dagen utsedd till förbundskapten för Sveriges herrlandslag, nästa tillbaka i vardagen. Så är det för Vedran Bosnic som med sitt Södertälje Kings möter tabelltrean Norrköping Dolphins, en match www.viasatsport.se direktsänder tisdag 4 mars 19.04.

På presskonferensen där Vedran Bosnic presenterades som Sveriges nya förbundskapten var LT/Södertäljes utsände överraskad av att Bosnic gått med på en presskonferens dagen före match. Bosnic är oerhört noggrann i arbetet före match och mötte påståendet med ett skratt och: ”Jag har bråttom härifrån för att förbereda träningen.”

Vedran Bosnic är till vardags coach för regerande mästarlaget Södertälje Kings och har nu en intressant slutspurt först i grundserien och sedan slutspelet att ägna sig åt innan det blir fokus på landslaget och EM-kval i augusti 2014.

Och det här är en av de stora matcherna som återstår. Södertälje, regerande mästare, har sedan gammalt en rivalitet med just Norrköping, inte minst sedan Norrköping slog Södertälje i SM-finalen våren 2012.

Nu är Södertälje etta i tabellen och trean Norrköping har ingen chans att komma ikapp. Men med bara sex respektive fem omgångar kvar tills kvartsfinalerna börjar är det här en match mellan två lag som siktar på att gå långt i slutspelet.

Södertälje är 27–3 i matcher den här säsongen och en av de tre förlusterna har kommit mot just Norrköping i Norrköping. De andra två har kommit mot Borås.

Södertälje har alltså spelat på en mycket hög nivå hela säsongen trots att stora och viktiga delar av guldlaget 2013 är utbytt. Men Vedran Bosnic har kvar Toni Bizaca, MVP i basketligan herr 2012/13, sylvasse spelfördelaren John Roberson, och landslagskandidater som Tobias Borg och Martin Pahlmblad.

Södertälje har en förmåga att styra matcherna dit man vill och är inget lag som bjuder sina motståndare på vinsten.

Få vet detta bättre än Norrköpings lagkapten Adnan Chuk som innan han flyttade hem till Norrköping spelade tre år för Vedran Bosnic i Södertälje. Är det någon som vet vad man gör för att störa och slå Södertälje är det Adnan Chuk. Chuk syns inte särskilt mycket i statistikprotokollet, men tillsammans med lettiske landslagsmannen Edgars Jeromanovs utgör han ett mycket intelligent guardpar.

Lägg till landslagscentern Joakim Kjellbom som är i kanonform och amerikanerna William Walker och Jermont Horton en förstafemma som kan matcha det mesta och bästa i Sverige.

Norrköping är i god form och har förutom tredjeplatsen i Basketligan herr också avancerat till kvartsfinal i Baltiska ligan BBL. I åttondelsfinalen slog Norrköping ut lettiska Baron Kvartals och såg riktigt vasst ut då.

Norrköping Dolphins–Södertälje Kings blir en mycket intressant försmak av det kommande slutspelet.

Det spelas tre matcher till Basketligan herr på tisdag kväll; Nässjö Basket–Uppsala Basket, Jämtland Basket–Solna Vikings samt Sundsvall Dragons–ecoÖrebro. Nässjö har, efter segern mot Borås Basket senast, fortfarande en chans att hinna ikapp Jämtland och ta den sista slutspelsplatsen. Men Jämtland har tre matcher plus fördel i inbördes möte tillgodo med fem matcher att spela.