Baskethöjdare på besök i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2006 09:09 CET

FIBAs generalsekreterare, Patrick Baumann, har varit på en dygsnlång visit i Sverige. Han träffade bland andra de flesta landslagscoacher. Patrick Baumann, har hela världen som sitt arbetsfält. FIBA har ju 213 medlemsländer. Arbetsplatsen finns i Geneve men mycket ofta är Patrick på resande fot. Det var en anledning till att han kunde göra en uppskattad snabbvisit i Sverige i lördags. Inför cirka 25 landslagsledare berättade han om bakgrunden till att han så småningom hamnade på en av idrottsvärldens "höjdarposter". Patrick referade till att arbetet idag mestadels är politiskt och handlar om att medla i olika situationer samt administrera. Ibland går han dock ner och tittar på en vanlig match i en lokal serie vilket han uppskattar mycket. Efter juridikstudier och en basketbakgrund, som framförallt domare, kom han in i FIBAs värld för drygt tio år sedan. Han började genast att ifrågasätta den konservativa organisation som fanns. Eftersom dåvarande generalsekreteraren Borislav Stankovic såg att hans egen saga hade ett slut handplockade han in den unga Patrick som Deputy Secretary General. Detta för att få slut på alla spekulationer om vem som skulle efterträda Stankovic. De flesta som såg sig kallade var inte purunga precis. Patrick fick lära sig mycket samtidigt som han fick en chans att utveckla och förbättra organisationen. 2002 så valdes han till Generalsekreterare av en enig Central Board. Patick fick också möjligheten att berätta om den ganska komplicerade situation som finns i världsbasketen idag. FIBA är ju det organ där alla nationella landsförbund är medlemmar, så även USA Basketball. NBA är en av medlemmar i USA Basketball liksom NCAA vilket komplicerar strukturen. I alla andra förbund är enbart dess föreningar/klubbar medlemmar. I Europa finns också en organisation ULEB bestående av ett antal europeiska ligor. Den driver bla Euroleauge, precis som NBA av enbart vinstintresse. De behöver alltså inte ta ansvar för utveckling, dvs att rekrytera och utbilda ungdomar, tränare och coacher. Riksdrottsförbundet fick medverka på en lunch där Patrick fick berätta mer om hur han ser på olika länders möjligheter och förutsättningar att söka stora idrottsevenemang. Inte minst då Sverige som till skillnad från många andra länder i europa och världen inte hittills haft någon support eller form av garanti från staten. Detta är en sak som den samlade idrottsrörelsen, med basketsporten som en intressent, försöker att förändra. Ambitionen är att så småningom kunna arrangera ett juniormästerskap på Europa eller Världsnivå. Dagen avslutades med att utvald media fick träffa Patrick. Vi återkommer till detta ämne senare.