Brad Dean har tagit ut 24 spelare i truppen till basket-EM

Idag tog förbundskapten Brad Dean ut den slutgiltiga 24-mannatruppen till EM i Slovenien, 4 till den 22 september 2013.

Herrlandslagets samlas den 1 augusti för ett första läger i Södertälje där flera unga och relativt nya spelare ska testas. Totalt genomförs fyra läger i Södertälje fram till EM. Dessutom kommer landslaget spela träningsmatcher i Litauen och Tyskland samt en fyrnationsturnering i Polen. NBA spelarna Jonas Jerebko och Jeffery Taylor ansluter till laget den 19 augusti.

– Vi tycker att vi har ett bra och spännande program inför vårt första EM-slutspel sedan 2003, säger landslagschefen Jonte Karlsson.

Sveriges trupp består även denna gång av blandning med rutinerade spelare och med en hel del unga spelare. Det är hela sju spelare som är födda på 90-talet.

– Det ska bli extra intressant att följa unga talangen Ludvig Håkanson född 1996 till vardags i FC Barcelona som för första gången är med de stora grabbarna, säger Jonte.

Landslagschefen Jonte Karlsson är nöjd med truppen, speciellt med att det är spelare som verkligen vill representera Sverige.

– Vi har fokuserat på en bra mix av spelare som vi har tillgängliga, en del har fallit bort på grund av skador, men vi är stolta och glada över denna trupp eftersom det är spelare som verkligen vill spela för Sverige i EM.

Sverige inleder EM den 4 september mot Grekland. Sedan följer match mot Finland den 5 september. Sverige har en vilodag den 6 september innan man sedan spelar tre dagar i rad, mot Ryssland, Turkiet samt Italien. De tre bästa lagen i de fyra grupperna går vidare till ett nytt gruppspel där man spelar om en plats i kvartsfinalen.

EM-truppen:
Charles Barton, Tobias Borg, Christopher Czerapovicz, Anton Gaddefors, Viktor Gaddefors, Kenneth Grant, Ludvig Håkanson, Olivier Ilunga, Johan Jeansson, Jonas Jerebko, Joakim Kjellbom, Alexander Lindquist, Mikael Lindqvist, Brice Massamba, Thomas Massamba, Olouma Nnamaka, Martin Pahlmblad, Jonathan Person, Dino Pita, Erik Rush, Anton Saks, Andreas Schreiber, Jonathan Skjöldebrand, Jeffery Taylor.

För mer information kontakta landslagschefen Jonte Karlsson, tel 0708 97 37 10 eller Sveriges förbundskapten Brad Dean, tel 0705195534.