Caligiuri ny förbundskapten för rullstolslandslaget

Den 49-årige australiensaren Gabriele Caligiuri blir ny förbundskapten för det svenska rullstolslandslaget. Hans första uppgift blir att leda laget i sommar i den europeiska B-divisionen, med målet att ta tillbaka Sverige till A-divisionen. – Det är en ära att få bli förbundskapten för det svenska landslaget, jag har såklart långsiktiga mål men fokus nu ligger på att ta tillbaka Sverige till A-divisionen i sommar, säger Caligiuri. Kontraktet gäller för två säsonger.

Det svenska rullstolslandslaget kommer i sommar att spela B-EM i belgiska Charleroi. Efter förra sommarens EM på Gran Canaria, där Sverige hamnade på 12:e plats. Landslagsansvarig Fredrik Joulamo är nöjd med rekryteringen. - Vi hade flera intressanta kandidater, men vi fastnade ganska snabbt vid Gabe Caligiuri. Gabe kommer med sin arbetsvilja och sin oerhört positiva ledarstil bli en nyckelfaktor i att ta tillbaka Sverige till A-gruppen, säger Joulamo.

Caliguiri kommer alltså ursprungligen från Australien men bor numera i Tyskland, där han sedan 2016 coachar Köln 99ers i högsta rullstolsligan. Vid sidan av coachningen har Caligiuri också varit domare på hög nivå under en längre tid och har med andra ord ett brett närverk inom rullstolsbasketen. Att Sverige spelar B-divisionen och står inför ett generationsskifte stör honom inte. – Jag har verkligen uppskattat den öppna och ärliga kommunikationen med Fredrik Joulamo och det var en viktig faktor när jag tackade ja till erbjudandet, säger Caligiuri.

Arbetet med att bygga en trupp och ett program för sommaren är redan igång och den processen kommer att underlättas nu när Caligiuri är på plats.

Kontaktperson:

Fredrik Joulamo, landslagsansvarig