Direktsända matcher i Basketligan dam

I vinter och under slutspelet kommer du att kunna se ett stort antal matcher i Basketligan dam på webben. Nu tar Basketligan dam föreningen (BLDf) nästa steg i att utöka bevakningen av svensk damelitbasket.

Produktionsbolaget Sportsground och Basketligan dam föreningen gör en gemensam satsning på webb-tv. Minst 20 matcher i Basketligans grundserie och slutspel kommer sändas säsongen 2016/2017.

– Sportsground har genom ett förtroendefullt samarbete med bl.a. basketligan herr visat att de levererar sportsändningar av hög kvalité. Det känns både tryggt och stimulerande att vi tillsammans kan påbörja resan med att göra basketligan dam ännu mer tillgänglig. Att Svenska Basketbollförbundet stöttar idén stärker saken, säger BLD f styrelseordförande Per-Olof Persson.

Under hösten har Sportsground producerat och sänt 2 seriematcher i BLD och samtliga seriematcher i Basketligan herr. Ytterligare drygt 20 dammatcher samt slutspel kommer att produceras av och sändas. Produktion, grafik m.m. kommer vara enhetligt, så tittarna kommer att känna igen sig.

– Äntligen är Basketligan dam i den position där den ska vara. Vi på Sportsground ser långsiktigt på samarbetet med Föreningen Basketligan dam. Alla tester har varit lyckosamma och har lett till att det finns möjlighet att se fler matcher, med riktigt bra kvalité, live, säger Magnus Grahn, vice VD på Sportsground.

Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet:

– Intresset för basketen fortsätter växa och avtalet om webbsändningar av minst 20 matcher i Basketligan dam är en bra möjlighet för våra föreningar, spelare och sponsorer att marknadsföra både sig själva och vår sport. Alla Sveriges basketälskare är bara att gratulera!

Nu fastställda matcher 2016:
16/12 19.00 Alvik - Mark
Kommer Mark att studsa tillbaka?

28/12 19.00 Luleå - Alvik
Viktig match i jakten på 2:a platsen.

Nu fastställda matcher 2017:
7/1 15.00 Uppsala- Visby
När tar Uppsalas sin 1:a seger? Visbys jakt på slutspel

8/1 16.00 Udominate-Alvik
Kan Alvik slå Udominate eller håller Udominate sin svit?

13/1 19.00 Luleå Basket -Udominate
Kan Luleå slå Udominate?