Italienska Legea ny storsponsor för Gothia Basket

Gothia Basket byter klädsponsor och kommer att från och med säsongen 2009/10 och tre år framåt att spela i kläder från italienska LEGEA. Gothia blir därmed det första elitlaget i Sverige som spelar i LEGEA. Företaget blir en av Gothia Baskets största sponsorer.

Gothia Basket från Göteborg har en ungdomlig profil med många egna produkter i laget. Flera av klubbens talanger återfinns i svenska landslaget. Klubbens ambition är att bygga ett slagkraftig lag i Basketligan med basen i inhemska spelare.

- Vi arbetar med attt skapa en egen och mer attraktiv profil för såväl elitlag som ungdom. Med LEGEA som samarbetspartner får vi en partner som levererar kvalitet med stil. Vi ser oerhörd stor potential i det här samarbetet, säger Lasse Gustafsson, marknadsansvarig i Gothia Basket.

Familjeföretaget LEGEA startade sin verksamhet år 1990 i Pompei. LEGEA utvecklar och tillverkar sportartiklar där design, funktionalitet och kvalitet står i fokus. LEGEA började utveckla produkter för fotbollsutövare. Då succén blev ett faktum började man några år senare även rikta sig mot andra lagidrotter.

Idag finns ett brett och välutvecklad sortiment till den aktiva utövaren och en egen fitnesskollektion. LEGEA har "keep running with us" som slogan, vilket syftar till ständig utveckling av produkterna och företaget. LEGEA är idag uppskattade för sina produkter och sponsrar ett flertal lag i världen inom olika sporter. De sponsrar bland annat de italienska lagen Catania, Livorno, Messina och Ascoli. Internationellt sponsrar LEGEA bland annat holländska Vitesse och franska Ajaccio.
- Vi är glada över sponsorskapet med Gothia Basket och vill med detta samarbete stärka vårt varumärke i Sverige. Vi tror att detta partnerskap har många affärsmässiga fördelar för båda parter, berättar Lorenzo Grimaldi, Marketing Manager för LEGEA Italien.

- LEGEA Sverige är stolta over samarbetsavtalet med Gothia och Högsbo Basket. Vi kommer att arbeta nära föreningen och dess medlemmar. Föreningen har ett stort nätverk, vilket är intressant för oss och vår ambition är att stärka Gothia och Högsbo Baskets klubbprofil på och utanför plan, säger Henrik Orava, VD för Lagsport i Göteborg AB, distributör för LEGEA Sverige.

För mer information, vg kontakta;
LEGEA Sverige
HENRIK ORAVA
henrik.orava@legea.se
Mobil: +46(0)73-6001520
Tel: +46(0)31-7208590
www.legea.se

Gothia Basket
LASSE GUSTAFSSON
lasse.gustafsson@gothiaarena.se
Mobil: + 46(0)705-809812
www.gothiabasket.se

Information: Gothia Basket är namnet på herrelitlaget, som spelar i Svenska Basketligan. Övriga lag i föreningen går under namnet Högsbo Basket. Föreningens huvud- och namnsponsor heter Gothia Financial Group (www.gothiagroup.com), därav namnet Gothia Basket. Högsbo Basket grundades 1958 och har sin hemvist i Göteborg.

• svenska basketligan
  • gothia basket