Jämtland ger inte upp

Den blytunga förlusten mot Gothia Basket efter förlängning i fredagens hemmamatch var förstås av det tuffare slaget för Jämtlands unga manskap. Efter en skral inledning kom hemmalaget tillbaka starkt och var i ledning med sekunder kvar av ordinarie spel tid. ”Insideduon” Konare/Akinbade var strålande matchen igenom (56 poäng och 24 returer tillsammans) och fick god hjälp från veteranen Erik Westin från bänken.

Inför tisdagens match mot bottenkollegan 08 Stockholm i Sporthallen är det endast seger som gäller för Jämtland.

-         Matchen mot 08 är viktig då vi kämpar om poäng i den eviga kampen mot klockan och slutspelet. Matchserien har varit jämn där vi vann på hemmaplan efter att ha hamnat efter i halvtid medan den andra matchen startade vi lysande men 08 vann den till slut efter förlängning. Alltså finns alla tecken på att det kommer att bli en ny tuff och fysisk kamp, säger jämtlandscoachen Henrik Johansson.

08 Stockholm leds av landslagsmannen Joakim Blom som med sin storlek och sitt skott utifrån gör honom till en nyckelperson. Blom ackompanjeras av ett antal kvicka guards där landslagets Thomas Massamba är den mest framträdande. Förre Jämtlandsspelaren Francis Odada är också han en nyckelspelare för Stockholmarna.

-         De (08) spelar ett extremt aggressivt spel med tuff press på bollhållaren och kliver gärna upp hela plan och pressar för att bryta rytmen på lag. För oss handlar det om att spela enkelt, att hitta tillbaka och rätta till de där små misstagen som gör en sådan stor skillnad i poäng. Marginalerna är väldigt små mellan att lyckas och inte lyckas och med detaljerna gör skillnaden. Nu gäller det för oss att kriga över 40 minuter för att få marginalerna på vår sida, analyserar coach Johansson.

12 omgångar återstår av årets liga och för att hålla slutspelsdrömmen vid liv krävs det förstås en näst intill perfekt sista fjärdedel från Jämtland vars adelsmärke att alltid ”studsa” tillbaka och aldrig ge upp kommer att ställas på sin spets närmaste tiden.