Lagen till Basketligorna 2018/2019 klara - förutom ett!

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2018 12:29 CEST

Brandon Barton och Djurgården måste besegra Wetterbygden för att säkra spel i Basketligan. Foto: Anders Tillgren

Nu är det klart. Svenska Basketbollförbundets styrelse har fastställt vilka lag som deltar i vilken förbundsserie 2018/2019. Det finns dock ett frågetecken kvar, vilket blir det sista laget i SBL herr? Både Wetterbygden och Djurgården har klarat förbundets ekonomiska och organisatoriska krav. Nu är det bara det viktigaste kvar; det sportsliga. Lagen möts den 15 april kl 14:00 i en avgörande match för en plats i högsta ligan.

Wetterbygden kan genom att besegra Djurgården och tabelljumbon Luleå Steelers på hemmaplan i de två sista omgångarna säkra den sista platsen. Djurgården tar den om man besegrar Wetterbygden. Det är således två klubbar som båda satsar och vill upp som ska göra upp om den sista platsen, det kan inte bli mer spännande än så.

Sportchef för Wetterbygden Stars är fd landslagsspelaren Dennis Aulander. - Man måste älska sådana här matcher, den här matchen har alla ingredienser för att bli episk, säger han till föreningens hemsida.

Men även Djurgården satsar på matchen. - Att spela i Svenska Basketligan har varit ett mål sedan 2015, i år ser det ut som om drömmen kan bli verklighet, säger klubbdirektör Goran Popov.

Två lag - en dröm. På söndag kan det avgöras!

Länk till tabell och resultat

I övrigt är basketligorna för dam, herr och rullstol spikade enligt nedan.

Svenska Basketligan herr 2018/2019

Uppsala Basket