Loka Heroes & Amanda Zahui satsar på tjejerna i förorten – nu startar Basket Gäris i Vårby!

På Lidingö är 59 procent av högstadietjejerna med i en idrottsförening. I Vårby ligger siffran på endast 5 procent. Det är lägst i hela Sverige. Nu utses Hiba Achahbar och Sanna Ahmad till Loka Heroes för att göra skillnad i Vårby.

Basketproffset och Loka Heroes-ambassadören Amanda Zahui känner extra mycket för projektet Basket Gäris.

– Att så få tjejer idrottar i förorterna måste vi ändra på. Det finns nog flera anledningar till att det ser ut så, men jag vet hur viktigt det är att ha förebilder att se upp till när man är yngre. Jag hoppas att mitt stöd till Hiba och Sanna kan bidra till att fler tjejer känner att de också kan lyckas med det de drömmer om, säger Amanda Zahui.

Eldsjälarna Hiba Achahbar och Sanna Ahmad har länge både spelat basket och varit tränare, i Huddinge Basket respektive Central Basket. De brinner för att hjälpa och stötta unga tjejer och har sedan några år tillbaka hållit i basketträningar kombinerat med läxhjälp. Loka Heroes uppmärksammar nu deras engagemang och sätter igång ett nytt projekt i Vårby med tjejerna i spetsen - Basket Gäris.

– Vi vet att många tjejer bara rör sig mellan hemmet och skolan, och det är svårt att få med dem till baskethallen. Med stödet vi får från Loka Heroes tror vi att vi kan nå ut till fler tjejer och att vi kan inspirera fler till att våga ta sig till hallen, säger Sanna Ahmad.

Gäris är slang för tjejer. Den positiva betydelsen bakom ordet, som används mycket i Stockholms förorter, står för systerskap, gemenskap och tillhörighet – precis det som projektet Basket Gäris vill åstadkomma bland tjejerna i Vårby.

– Basket har alltid förknippats med mångfald hos mig, en hall fylld med kids av olika etniciteter och från olika kulturer där ett konstant utbyte av erfarenheter sker. Att som coach få möjlighet att lära ut och lära av barnen är otroligt givande då ingen är den andra lik, säger Hiba Achahbar.

Vårby är också hemmasäte för Loka och Spendrups Bryggeri, och engagerar därför extra mycket internt på företaget.

– Vi är väldigt stolta över Hiba och Sanna och det jobb de lägger ner för att göra skillnad i samhället med hjälp av basket. Att bara en tjugondel av tjejerna idrottar i Vårby jämfört med sex av tio i andra orter är en fråga som engagerar oss och där vi tycker det känns viktigt att bidra, säger Fredrik Spendrup, vd för Spendrups och ordförande i Loka Heroes jury.

Källa: Undersökningen Ung Livsstil (2014-2015)

Om Loka Heroes:
Loka Heroes är ett initiativ från Loka (Spendrups Bryggeri) och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans hittar, peppar och stöttar vi människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Vi tror att basket gör skillnad inom två av vårt samhälles största utmaningar - hälsa och mångfald. Basket är nämligen Sveriges mest jämställda och integrerade sport. Loka Heroes stöttar Heroes med pengar, kunskap, utrustning, kontaktnät och kanaler att nå ut. Loka Heroes strävar efter att inspirera fler till att göra skillnad i samhället med hjälp av basket. Hip-hop artisterna Ison&Fille, humorgruppen De Vet Du och WNBA-spelaren Amanda Zahui är ambassadörer för Loka Heroes.

Läs mer på lokaheroes.se. eller på facebook.com/lokaheroes.

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman, Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se, 0708-95 25 67
Hållbarhetschef Spendrups: Anna Lidström, anna.lidstrom@spendrups.se, 070-182 78 73
Ansvarig byrå: Håkanson United
Projektledare SBBF: Mats Elsnitz

Om Loka
Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Om Svenska Basketbollförbundet

Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.