SJ och Svenska Basketbollförbundet förlänger samarbete

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 11:45 CET

SJ och Svenska Basketbollförbundet (SBBF) har kommit överens om att förlänga det samarbetsavtal som tecknades tidigare i år. En del av samarbetet kommer att bestå i att skapa ett gemensamt projekt som syftar till att lyfta basketsporten ytterligare.

Samarbetet innebär också att basketföreningarna i Sverige erbjuds förmånliga priser på miljövänlig transport när man ska till matcher och turneringar.

-  Vi är stolta över vårt samarbete med Svenska Basketbollförbundet som kommit långt i sitt arbete för att stärka mångfald både bland killar och tjejer. Att basketsporten dessutom inte kräver så mycket utrustning gör ju tåget till det perfekta resealternativet, säger Krister Svensson, Marknadsansvarig hos SJ.

-  Att samarbeta med ett så stort företag som är spritt över hela landet stärker oss ytterligare i vår strävan i att utveckla basketsporten. Att spela basket är att mötas, då krävs ofta en resa. Vi ser fram emot många resor med SJ, säger Lena Wallin-Kantzy, SBBF:s generalsekreterare.

2013 blev ett lyckosamt år för svensk basket. Dam- och herrlandslaget spelade EM med sportslig framgång och stort medialt genomslag. Under 2014 spelar båda landslagen EM-kval för att nå EM 2015. Rullstolslandslaget spelar även VM i Sydkorea under 2014.

Varje dag reser 100 000 människor med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 600 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2011 omsatte SJ 8 miljarder kronor. Med erbjudandet Idrottsresan får alla klubbar som tillhör ett av RFs förbund uppemot 25% rabatt på tågresorna.

För mer info:

Krister Svensson, marknadsansvarig SJ, krister.svensson@sj.se