Sverige nu representerat i FIBA: s världsstyrelse

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 12:48 CEST

Idag blev Svenska Basketbollförbundets egen generalsekreterare Lena Wallin-Kantzy, som första svensk, invald i FIBA Central Board (Internationella Basketbollförbundets världsstyrelse). Det är en stor och ärofylld dag för svensk basket och för generalsekreterare Wallin-Kantzy.

FIBA Central Board har fyra års mandatperiod. Ordförandeskapet roterar mellan världsdelarna skiftar vid varje världsmästerskap. Nu är det Europas tur med både ordförandeskap och VM (Turkiet) och man har valt Frankrikes ordförande Yvan Mainini som sin kandidat. Varje världsdel nominerar fyra personer, varav en är ordföranden i världsdelen och en är generalsekreterare i zonen. Från Europa är det Olafur Rafnsson (Island) och Nar Zanolin. De övriga två är Jose Luis Saez Regalado (Spanien) och så vår egen Lena Wallin-Kantzy.

-Jag ser detta främst som en framgång för svensk basket. Samtidigt är det ett stort ansvar att förvalta för oss och mig. I en stor internationell rörelse gäller det att vara ödmjuk inför allas olika kulturer samtidigt som jag vill arbeta för fair play, jämställdhet och demokrati. Det ger oss en möjlighet att fortsätta sprida basketbollsporten och göra den ännu större, kommenterar Lena.

Styrelsen består av 20 personer från Amerika (hela kontinenten), Europa, Asien och Oceanien plus en ordförande och en skattmästare.

För Sverige är Wallin-Kantzys inträde i FIBA Central Board naturligtvis både stora och enormt glada nyheter. Svenska Basketbollförbundet gratulerar och gläds.