Tretton poäng och sju returer av Jonas Jerebko när Pistons stoppade förlustsviten

Efter tretton trista förluster lyckades Jonas Jerebko och hans Detroit Pistons inatt vända den negativa trenden med en seger mot Washington Wizards på bortaplan. Pistons saknade Tayshaun Prince, Ben Gordon och Will Bynum. Men de hade Jonas Jerebko från Sverige och han levererade när matchen stod och vägde i den fjärde perioden.

Man kan ana att en tung sten föll från Jonas Jerebkos hjärta i och med slutsignalen inatt. När den ljöd var nämligen hans Detroit Pistons nio poäng före Washington Wizards i poängprotokollet och det innebar första segern på fjorton matcher.

Jerebko spelade totalt 43 minuter – mest av alla Detroits spelare. I den första perioden stod svensken för en trepoängare och två poäng genom en layup på ett fastbreak.

I den fjärde perioden, när matchen stod och vägde, levererade han två tunga drives. Den ena gav två poäng genom en ”finger roll” och den andra gav två poäng genom straffkast. Med fyra minuter kvar av matchen drog Jerebko i en lång tvåa som gjorde ställningen till 89-81. Och med endast två minuter kvar ”cuttade” han fint genom tresekundersområdet, fick en perfekt passning och kunde lägga i ytterligare två poäng.

Matchen slutade 99-90 och i och med det kan Detroit bygga på en ny rad – en segerrad.

Kontakt: Magnus Stråhle, 08-624 33 87.

• jonas jerebko