Gunnar Edqvist får Staffan Holmgrenmedaljen

Pressmeddelande   •  Okt 30, 2012 07:30 CET

Kyrklig förvaltning står i fokus när Staffan Holmgren-medaljen ska delas ut. Första medaljör efter Staffan Holmgren själv blir Gunnar Edqvist.

Staffan Holmgrenmedaljen i silver delas ut en gång per mandatperiod till en person, som gjort sig förtjänt av Svenska kyrkans uppskattning för insatser inom kyrklig förvaltning.

När nu medaljen ska delas ut för första gången (efter att Staffan Holmgren själv fått den) så är det Gunnar Edqvist som uppmärksammas för sina insatser när det gäller kyrklig förvaltning. Även om Gunnar Edqvist diakonvigdes 1974 så är han mest känd för sina insatser när det gäller kyrklig förvaltning. Han har sedan 1998 arbetat med kyrkorättsfrågor inom kyrkokansliet. Han har ibland också kallats ”kyrkoordningsorakel” och är en av huvudförfattarna till kommentarerna till den nuvarande kyrkoorodningen.

Gunnar Edqvist har bland annat varit utredningssekreterare åt kyrkostyrelsen och sekreterare åt de stora utredningarna ”Styra och leda” samt ”Närhet och samverkan” som arbetat med strukturfrågorna i Svenska kyrkan.

Medaljen delas ut i samband med kyrkofullmäktiges middag vid sammanträdet den 11 december. (Då delas också Svenska kyrkan i Göteborgs årliga kulturstipendium ut.)

Medaljen instiftades av Svenska kyrkan i Göteborg i samband med att förvaltningschefen Staffan Holmgren avtackades efter över 30 års tjänstgöring inom Göteborgs kyrkoförvaltning.

Medaljen är formgiven av konstnären Peter Linde. Han är tidigare representerad med flera statyer i Göteborg, bland annat Karin Boye vid stadsbiblioteket (just nu tillfälligt placerad i Trädgårdsföreningen). I Stockholm står hans staty av Hjalmar Söderberg utanför Kungliga Biblioteket.

Kyrkomötets ordförande samt generalsekreteraren i kyrkokansliet utgör jämte representanter för Svenska kyrkan i Göteborg den kommitté, som väljer ut personer, som skall tilldelas medaljen. Den här första gången blev det Gunnar Edqvist.

FRÅGOR

Har ni frågor om medaljen eller Svenska kyrkan i Göteborg går det bra att vända sig till:

Nils Kaiser, kyrkofullmäktiges ordförande, 0703–03 45 47
Bo Hanson, kyrkonämndens ordförande, 0701–75 95 04

Informationsenheten på kyrkoförvaltningen når ni via vår växel 031–731 88 00.

Svenska kyrkan i Göteborg har totalt 30 församlingar och ett 60-tal kyrkor.
Dessutom ingår Göteborgs kyrkogårdsförvaltning.