Invigning av statyn Omoss på Östra kyrkogården - tisdagen den 27/5

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 08:05 CEST

‑ Äntligen är statyn Omoss på plats, säger Cissi Hammer, chef på kyrkogårds­förvaltningen i Göteborg. I förra veckan lyftes den smäckra, men ändå mäktiga granitskulpturen på plats i mitten av den första cirkeln på Östra kyrkogården i Göteborg.

På tisdag ‑ den 27 maj 2014, kl 13.00 ‑ är det dags för invigning av konstverket. Invigningen förrättas av Bengt-Arne Reinholdson, ordförande i kyrkogårdsstyrelsen, och Caroline Bäckman, skaparen av skulpturen.

På denna plats i dammen stod tidigare bronsskulpturen Framme, som stals för drygt tio år sedan. Sedan dess har platsen varit tom, i avvaktan på ett nytt konstverk. Framtagningen av statyn har skett i samverkan med HDK, där ett antal studenter fick fria händer att arbeta fram en skulptur som ett delmoment i kursen Offentlig gestaltning.

Caroline Bäckman var en av de unga konstnärer som kyrkogårdsförvaltningen då fick upp ögonen för. I november 2012 fick hon uppdraget att färdigställa konstverket.

‑ Det är en speciell plats, som i sig själv gav formen på skulpturen – en omfamning, säger Caroline Bäckman. Formen är mjuk, för döden är inte hård och kall. Den ska föra tanken till ett värdigt avslut på livet. Jag ville fånga lugnet i platsen. Här rör sig människor lugnt och stilla, fåglar kvittrar och vattnet porlar.

Hennes inspiration är vatten, hav och klippor. Så gav sig också materialet – ljus bohusgranit. Att materialet inte skulle var stöldbegärligt var ett av kraven från kyrkogårdsförvaltningen. Samtidigt fick inte statyn bli ytterligare en tung, stor sten bland alla gravstenar. Därav den smäckra formen, det porlande vattnet och de vackra planteringarna i dammens sarg.

Svenska kyrkan i Göteborg har totalt 30 församlingar och ett 60-tal kyrkor.
Dessutom ingår Göteborgs kyrkogårdsförvaltning.