Varberg blev Årets Stadskärna 2016

Det var inget lätt beslut för juryn att utse Årets Stadskärna med tre så starka kandidater som Borås, Varberg och Umeå. Alla har dokumenterade meriter och insatser kända långt utanför sin stadsgräns, men bara en kan bli Årets Stadskärna och i år blev det Varberg. Utnämningen ägde rum i Örebro förra årets vinnare i samband med Svenska Stadskärnors Årskonferens och bankett, som samlat över 400 tjänstemän, politiker, stadsutvecklare, centrum- och cityutvecklare samt representanter från Fastighetsägarna, Svensk Handel, Visita, Trafikverket Boverket och SKL med flera från hela Sverige och utlandet.

VÄSTKUSTENS KREATIVA MITTPUNKT Så lyder Varbergs vision. Den har varit vägledande för dem i deras nya omorganisation som genomfördes för några år sedan med målet att skapa en attraktiv stad och stadskärna där kultur, handel, turism, näringsliv och kommun samverkar. De jobbar på ett otraditionellt sätt genom medborgardialog och visar stor öppenhet för entreprenörskap och innovativa idéer året runt.

– Från Internationell Fredsforum Varberg Calling for Peace till att vara Bästa landsbygdskommun för tredje året i rad samt den kommun i Hallands län som visat den bästa tillväxten under 2015 är bara några exempel på deras målmedvetna arbete, berättar Lena Lindström, juryns och Svenska Stadskärnors ordförande.

JURYNS MOTIVERING

Varje stad har förutsättningar att växa och utvecklas. Sällan handlar det om storlek eller resurser utan mer om beslutsamhet, samverkan och delaktighet. I denna stad finns en bred förankring och ett stort engagemang för att förädla det befintliga men också välkomna det nya och okända. Här flyttar man både fysiska och mentala gränser för att bygga nytt och innovativt. Man tar helhetsgrepp för att verka året runt och arbetar målmedvetet för att stärka stadens själ och kärna som destination. Här görs plats för allt och alla, vilket skapar trygghet och gemenskap. Med respekt för historiens rötter och kulturens betydelse fortsätter man bygga framtidens hållbara samhälle för människor att vilja besöka, bo och verka i. Denna stad är synnerligen värdiga mottagare av utmärkelsen Årets Stadskärna 2016.

KVALITETSMÄRKNING MED EUROPEISK ANKNYTNING För att bli nominerad till Årets Stadskärna måste man först uppfylla kriterierna för kvalitetsmärkningen Quality Mark, QM. Det är ett verktyg som har sitt ursprung i ett gemensamt europeiskt utvecklingsarbete som är anpassad till svenska förhållanden. Verktyget innehåller styrning, struktur, åtgärdsprogram med mera och är ett stöd i städernas utvecklingsarbete. Ett arbete som pågår cirka tre år eller mer.

FAKTA

För 22:a året i rad utser Svenska Stadskärnor Årets Stadskärna. Utmärkelsen går till den svenska stad som under de närmast föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum, genom samarbete mellan både
privata och offentliga aktörer. Med framsteg menas att det finns ett flertal mätbara resultat av stadskärnans
utveckling.

SÅ HÄR GÅR UTTAGNINGSPROCESSEN TILL
Jan – mars: Juryn, bestående av styrelsemedlemmar från intresseorganisationen Svenska Stadskärnor utser vilka städer som ska nomineras.

Mars: Juryn gör platsbesök i de städer som nominerats.
April: Juryn utser finalister.

25 maj 2016Final Årets Stadskärna 2015 utses på Svenska Stadskärnors Årskonferens.

FÖR MER INFORMATION:

Erika Braun, presskontakt, 0733-30 70 00

Björn Bergman, vd, Svenska Stadskärnor, 070-223 86 24

Lena Lindström, juryns ordförande, Svenska Stadskärnor, 070-651 93 10, 0660-88 412

Varberg: Roger Almén, 0709-10 45 52

Svenska Stadskärnor arbetar för att öka medvetenheten om stadskärnans betydelse som tillväxtgenerator. Våra mest framträdande medlemmar arbetar aktivt med stadsutveckling i olika former. I Svenska Stadskärnor samverkar Sveriges Kommuner och landsting (SKL), Svensk Handel, Fastighetsägarna Sverige, Visita, Boverket, Trafikverket och drygt 185 enskilda kommuner, företag och samverkansorganisationer samt nätverket Sveriges Centrumutvecklare.

Läs mer på www.svenskastadskarnor.se

• Västerbotten