Socialchefer nöjda med fristående utförare i social omsorg

På uppdrag av Svenska Vård, branschorganisation med medlemmar inom HVB, LSS, äldreomsorg och familjeomsorg, genomförde SKOP under februari en undersökning bland socialchefer i Sveriges kommuner. Undersökningen visar att en mycket stor majoritet (78 procent) tror att de fristående utförarna i mycket eller ganska stor utsträckning bidrar till kvalitetsutvecklingen av svensk socialtjänst.

Undersökningen visar också att de flesta socialtjänster i kommuner som idag använder fristående utförare (70 procent) inte skulle klara sitt uppdrag om de inte använde fristående utförare.

- Undersökningen visar att fristående utförare i social omsorg fyller en viktig roll. Vi som oberoende branschorganisation och våra medlemmar är ödmjuka inför detta och kommer fortsätta att konstruktivt bidra till kvalitetsutveckling i branschen med fokus på vård- och omsorgstagarna, säger Dan Nilsson, förbundsdirektör, branschorganisationen Svenska Vård

- Vårt mål är att alla utförare oavsett driftsform och storlek ska bedömas efter vad de uträttar i första hand, då får vi en kvalitetskonkurrens på riktigt, jag hoppas att politikerna vill gå den vägen, säger Dan Nilsson, förbundsdirektör branschorganisationen Svenska Vård.

Undersökningen visar att en mycket stor majoritet (78 procent) tror att de fristående utförarna i mycket eller ganska stor utsträckning bidrar till kvalitetsutvecklingen av svensk socialtjänst. De flesta (80 procent) tror att socialtjänsten i mycket eller ganska stor utsträckning kan uppnå goda behandlingsresultat genom att använda fristående utförare.

- Flera resultat i undersökningen är glädjande, vi har många seriösa och skickliga utförare inom det sociala området i Sverige. De hjälper många kommuner med deras sociala uppdrag, uträttar samhällsnytta och utvecklar välfärden, säger Dan Nilsson, förbundsdirektör Svenska Vård.

Nästan alla socialchefer (97 procent) har ett mycket eller ganska bra samarbete med socialtjänstens fristående utförare. Nästan alla socialchefer (96 procent) tycker att de fristående utförarna kännetecknas av professionalism.

-  Vi har ett bra utgångsläge för framtiden och vi hoppas att aviserade politiska reformer kommer att utveckla förutsättningarna för fristående utförare i social omsorg. På kort sikt hoppas jag att undersökningen ska bidra till att vi i den politiska debatten om bland annat omsorgsföretag också ska belysa den nytta som de gör, säger Dan Nilsson, förbundsdirektör Svenska Vård

För ytterligare information och kommentarer:

Dan Nilsson, förbundsdirektör Svenska Vård, 0709-84 40 99, dan.nilsson@svenskavard.se

Undersökningen i sin är bifogad som pdf.

Andra resultat i undersökningen:

• Många (72 procent) av de intervjuade socialcheferna tycker att de fristående utförarna skapar mycket eller ganska stor samhällsnytta.
  • Många (73 procent) av kommunerna använder fristående utförare.
  • De flesta kommuner (77 procent) följer upp resultaten av de fristående utförarnas arbete flera gånger per år.
  • De flesta har svarat att det är den politiska viljan som är den viktigaste orsaken till att socialtjänsten inte använder fristående utförare.

• behandling
  • behandlingshem
  • demensvård
  • hvb
  • kvalitet
  • missbruk
  • omsorg
  • psykiatri
  • vård
  • socialchefer
  • svenska vård

Svenska Vård är den bransch- och näringspolitiska organisationen för verksamheter inom vård, omsorg och behandling.