Kött och blod av Maja Michaelsdotter Eriksson

Fem utvalda verk från Ung Svensk Form 2019 visas på omtalade The Conference i Malmö

Årets upplaga av Ung Svensk Form har fått möjligheten till ännu en visningsplats. Fem utvalda verk visas just nu på The Conference i Malmö den 27-28 augusti.

– Vi är mycket glada över denna specialvisning av Ung Svensk Form 2019, där samtliga utvalda verk har en stark koppling till de ämnen som diskuteras på The Conference. Verken har hög experimentell konstnärlighet som bjuder in till eftertanke och reflektion, och undersöker vår samtid och den digitala utveckling vi alla är en del av, säger Caroline B. Le Bongoat, näringslivsutvecklare, Design Malmö, Malmö stad.

De fem utvalda verken som visas på The Conference:

Bacteria in a new light – Jan Klingler
Tidlösa fossiler som synliggör den osynliga världen. Ett interdisciplinärt bidrag som ser nya möjligheter i biotekniska material och hämtar formspråkliga influenser från laboratoriet.

Collective Collection – Mikaela Steby Stenfalk
Vi har ännu inte förstått vidden av de miljontals bilder om arkitektur som produceras idag. Här får vi lära oss något nytt och tänkvärt om det offentliga rummet, i en teknik som kan användas på fler sätt framöver.

Google Weaving Stop-time (X) – Emelie Röndahl
Två olika kommunikationssätt, Google och handarbete, i djupt imponerande förening. Vår tids snabbhet möter historisk långsamhet och skapar en världsomspännande, kollektiv väv i flera bemärkelser.

Kött och blod – Maja Michaelsdotter Eriksson
Moderkakan i förnyad, spektakulär form: hybrid mellan matta, säng och soffa. Nu tar den kroppsdel vi alla är beroende av klivet ut på vardagsrumsgolvet. Ett ytterst skickligt bidrag som både synliggör och inkluderar.

Lost in Computation – Jonas Eltes
Vad tänker morgondagens bokhylla säga till stolen när den pratar om varat och existensen? Vi ser skymten av en framtid i upplösning, där digital kommunikation och teknik språkar med produkt- och designvärlden.

The Conference är en tvådagarskonferens i Malmö som tar sig an ämnena mänskligt beteende, ny teknologi och hur man får saker att hända. Det är en årlig konferens som välkomnar talare och besökare från hela världen. En av talarna på The Conference är Malmöbaserade industridesignern Petra Lilja, som också är medlem i Ung Svensk Form-juryn. Läs mer: http://2019.theconference.se

Utställningen Ung Svensk Form 2019 drivs av Svensk Form i samarbete med ArkDes, IKEA, och Malmö stad. Sista ansökningsdag till nästa års upplaga av designutmärkelsen Ung Svensk Form 2020 är den 15 september. Läs mer:  http://ungsvenskform.se/usf-2020/