Form och Wingårdhs gör podd: Premiär för Planeten!

Form och Wingårdhs gör podd: Premiär för Planeten!

I dag är det premiär för arkitekturpodden Planeten. En podd vars första avsnitt tar avstamp i en högaktuell fråga – arkitektur i nykonservatismens tid. För varför blir folk så arga på arkitektur?

Reaktionära vindar blåser genom landet och arkitektur är i skottlinjen. I premiäravsnittet diskuteras 1800-talets comeback, hatet mot ny arkitektur och hur gamla synder fortfarande spökar i debatten.

Avsnittet är det första i en poddserie om arkitektur och allt som det berör. Från konst och klimathot till skönhet och politik, städer och landskap. Planeten är ett samarbete mellan tidningen Form och arkitektkontoret Wingårdhs, som drivs av arkitekten Gert Wingårdh.

Form är en av världens äldsta design- och arkitekturtidskrifter, grundad 1905. Tidningen har tidigare producerat FormRadion och Form Symposium, en podd om forskning och framtidens gröna städer.

– Det kan inte pratas för mycket om arkitektur. Ytterst handlar det om hur vi ska leva, nu och imorgon. Ändå har det saknats en podd som Planeten, säger Salka Hallström Bornold, biträdande chefredaktör på Form och programledare för Planeten.

– I premiäravsnittet knyter vi an till en het debatt, om den moderna arkitekturens påstådda fulhet. Hur kommer det sig egentligen att 1800-talets arkitektur förs fram som ett stilideal?

I Planeten 1 medverkar Joakim Lyth, arkitekt på Wingårdhs, Ola Andersson, kritiker och arkitekt på Andersson Arfwedson Arkitekter, och Ylva Frid, kritiker och arkitekt, Arkitektstudio Witte. Programledare är Salka Hallström Bornold, biträdande chefredaktör på Form. Nya avsnitt av Planeten släpps under 2018 och 2019.

Lyssna på Planeten 1: Varför blir folk så arga på arkitektur?

Presskontakt Form:
Emma Olofsson, Emma.Olofsson@svenskform.se, +46 723 23 31 48