Form Symposium är tillbaka med nya avsnitt

Form Us With Love om hållbara material i Forms klimatpodd: ”Det har skett en jätteförändring bland producenter över hela världen”

Klimatpodden Form Symposium är tillbaka med nya avsnitt. Månadens tema är högaktuellt: hur ska design- och arkitekturvärlden hantera material i klimathotets tid?

18 januari släpps månadens podcast från Form Symposium. I fyra nya avsnitt på temat ”Materia” diskuteras allt från recycling till trä och plast – och som vanligt blir temat belyst från skilda perspektiv av experter från olika världar.

I avsnittet med Monica Ek, professor i träkemi och en av landets främsta materialforskare, berättas till exempel om det heta forskningsområdet bioraffinaderi.

Övriga medverkande är arkitekten Anders Nyquist, filosofen Jonna Bornemark samt Jonas Pettersson och John Löfgren från designbyrån Form Us With Love, aktuella med produkter av återvunna material för IKEA. Pettersson berättar att en stor attitydförändring skett nyligen i designvärlden:

– För tre år sen började våra första briefar med hållbara material. Nu startar alla projekt i den änden. Det har skett en jätteförändring bland producenter över hela världen. Det är på agendan för alla och många pratar om cirkulär ekonomi.

Form Symposium startade 2017 som kunskapsforum i Forms lokaler på Skeppsholmen i Stockholm, i regi av design- och arkitekturtidskriften Form och med stöd från forskningsstiftelsen Arkus. Nu är det även en podcast med Emilia Engblad, designer och konstvetare, som programledare. Målgruppen är främst arkitekter och formgivare.

Läs mer och lyssna på Form Symposium här:
Form Symposium – MATERIA