Mio Schörling och Freja Lindberg i fotoreportaget Du sköna, nya värld

Forms modenummer: Normkritik är det nya svarta

Forms augustinummer släpps under Stockholms modevecka och går på djupet med det hetaste begreppen i modevärlden: normkritik och intersektionalitet. Fotografen Märta Thisner visar vägen med fotoreportaget Du sköna, nya värld där gamla föreställningar om kropp, etnicitet och genus utmanas.

Senaste numret av Form är som vanligt fullmatat med det bästa av nordisk form, arkitektur och mode. Ur tidningen:

Alla pratar om intersektionalitet
På omslaget hittar vi Freja Lindberg och Mio Schörling - två lysande stjärnor på den svenska hbtq-himlen. Bilden kommer från fotoreportaget Du sköna, nya värld signerat Märta Thisner. Vidare på temat normkritik reder Salka Hallström Bornold ut begreppen som alla pratar om: identitetspolitik, intersektionalitet och kulturell appropriering.

Exklusivt med Daniel Libeskind
Han slog igenom sent, men är numera en av vår tids största arkitekter. Form har träffat Daniel Libeskind, aktuell med ett museum över den kurdiska kulturen. Hur ser relationen mellan politik, historia och arkitektur ut?

Modets död – och den 3D-printade framtiden
Efter fem år på modehuset Viktor & Rolf har svenska designern Sara Alfhild Külper en unik inblick i modesystemet. För Form berättar hon om sin vision av framtiden:
– Jag skulle säga att vi är där snart. Alla plagg, underkläder och accessoarer kommer att vara 3D-printade. Det högre modet kommer då att fungera mer som inspiration.

Utöver detta: Bo Madestrand träffar Staffan Holm, pallmakaren från Göteborg som vägrar stressa. Vi bjuder på vykort från Venedigbiennalen och en tillbakablick på vårens examensutställningar. Sist men inte minst: Margrethe Odgaard, årets vinnare av Wanja och Torsten Söderberg-priset, delar med sig av sitt livs historia.

Form 4/2016 finns ute i butik 16 augusti.

För mer information från redaktionen vänligen kontakta:
Bo Madestrand, chefredaktör Form
bo.madestrand@formmagazine.com, 070-716 41 76

För pressbilder, recensionsexemplar etc. vänligen kontakta:
Emma Olofsson, kommunikation & PR
emma.olofsson@svenskform.se, 08-463 31 48