Gestaltad livsmiljö - Svensk Form  kommenterar utredningens förslag

Gestaltad livsmiljö - Svensk Form kommenterar utredningens förslag

I morse presenterade Christer Larsson och utredningen Gestaltad livsmiljö sina förslag för kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Utredningen har haft i uppdrag att se över den nuvarande politiken för arkitektur, form och design och föreslå hur en politik skulle kunna se ut utifrån dagens samhällsutmaningar. Utredningen beställdes av regeringen våren 2014.

Utredningens huvudförslag är en ombildning av Statens centrum för arkitektur och design, Arkdes, till Myndigheten för Gestaltad livsmiljö (namnet ska ses som ett arbetsnamn). Förslaget innebär i huvudsak att Arkdes arkitektursamlingar flyttas över till ett annat museum. Utställningsverksamheten föreslås få en mindre roll och placeringen på Skeppsholmen är något som utredningen verkar tveksam till.

– Svensk Form har länge varit en självklar och oberoende kraft inom designområdet och hade fram till 2009 uppdraget som mötesplats för form och design. Vi ser nu fram emot att sätta oss in i Christer Larssons förslag till en ny politik för arkitektur, form och design, särskilt i förslaget om en ny myndighet för Gestaltad Livsmiljö, där det finns flera frågetecken som vi får anledning att återkomma till. Svensk Form finns representerade över hela landet genom våra 13 regionalföreningar och det är en styrka som kan utnyttjas i ännu högre grad, vilket utredningen öppnar för. Vi har ett oslagbart nätverk, internationellt, nationellt och regionalt med en bred kompetens över hela designområdet som vi kan bidra med, inte minst genom utställningsproduktion som vi främst arbetat med internationellt under senare år, säger Svensk Forms vd Ewa Kumlin.

Utredningens övriga förslag som berör Svensk Form är bland annat breddad rekrytering, som Svensk Form har arbetat länge med, bland annat i projektet Deadline och workshopen Talang finns överallt.

Utredningen har flera förslag som rör utbildning och forskning, och anser att hantverk och slöjd har en viktig roll i en hållbar samhällsutveckling, kanske ännu viktigare när samhället går mot en ökad globalisering och digitalisering.

Utredningens fullständiga namn är ”Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design” för att det gäller frågor som rör alla människor, i alla delar av vardagen. Det står för en helhetssyn på hur arkitektur, form och design kan skapa förutsättningar, förbättra och påverka samhället med människan som utgångspunkt. Hur kan en politik för arkitektur, form och design motverka utanförskap, ohälsa och minskat samhällsengagemang?

Svensk Form har följt utredningen sedan starten och har även deltagit i en av utredningens referensgrupper.

Nyligen utsågs Christer Larsson till Årets Formbärare 2015 av Svensk Form Syd.