I dag går startskottet för Design S

I dag går startskottet för Design S

Nu öppnar inlämningen av bidrag till Design S, Svensk Forms nationella designutmärkelse som profilerar svensk designs status såväl nationellt som internationellt. Officiell beskyddare för Design S är näringsminister Annie Lööf. I år introduceras kategorier och juryn vässas ytterligare med en internationell jurygrupp, med bland andra den världskända trendanalytikern Li Edelkoort.

Design S är Sveriges nationella designutmärkelse som i år delas ut för femte gången i Svensk Forms regi. Utmärkelsen riktar sig till professionella designer, formgivare, arkitekter, producenter och företag som arbetar med design i dess bredaste bemärkelse, det vill säga produkter och tjänster, mode, konsthantverk, digitala lösningar, varumärken och industriformgivning på högsta nivå.

I år är näringsminister Annie Lööf officiell beskyddare för Design S och lyfter utmärkelsen som ett av de främsta sammanhang där svensk tillväxt, innovationskraft och entreprenörskap stimuleras:

– Svensk design bidrar inte bara till att skapa världsledande företag inom medier, möbler och mode. Den bidrar också till att stärka Sverigebilden, som är så viktig när till exempel en utländsk aktör börjar fundera på att göra en investering i Sverige.

Stark svensk och internationell jury
Design S jury består i år av tolv personer, åtta namn vi känner från vår svenska scen och fyra internationella toppnamn.

– Alla vill ha design idag: myndigheter, tv-kanaler, gruvbolag, matkedjor, politiker och miljöorganisationer. Design kan förändra världen. Men vad är bra design? Och bra förändring? Det är inte lika lätt att avgöra. Därför finns Design S! Utmärkelsen är en ögonblicksbild av det bästa inom svensk design, säger Jakob Lind, VD på kommunikationsbyrån Futurniture och ordförande i Design S jury.

Jakob Lind (ordförande), VD och en av grundarna av kommunikationsbyrån Futurniture
Päivi Ernkvist, keramiker, skribent och curator, projektledare på Stockholm konst
Hedvig Hedqvist, inredningsarkitekt, formgivare och en av landets ledande designskribenter
David Carlson, designstrateg, författare och design director på Wallvision
Malin Zimm, arkitekt och skribent, sakkunnig på Arkitektur- och Designcentrum
Fredrik Marcus, Creative Director på Creuna, en superkreatör i den digitala sfären
Mathilda Tham, professor i design vid Linnéuniversitetet och forskare vid Goldsmiths University
Claes von Hauswolff, designstrateg, affärsutvecklare, CD och VD på Von Hauswolff

Den internationella expertjuryn består av:
Li Edelkoort, pionjär inom trendanalys, curator, författare och föreläsare
Alice Rawsthorn, författare och designskribent för New York Times och Frieze Magazine
Giulio Cappellini, arkitekt, AD och designer, äger designföretaget Cappellini
Ross Lovegrove, industridesigner och visionär, Studio Lovegrove

Årets nya kategorier syftar till att skapa tydlighet och att underlätta för juryn att göra analys och diskutera bidragens gemensamma styrkor och utmaningar. Kategorierna är: Möbler & Inredning, Arkitektur, Industridesign, Tjänstedesign, Digitala produkter och tjänster, Grafisk Design, Hantverk & Konsthantverk, Mode & Textil.

Prisceremoni och vernissage på Arkitektur- och Designcentrum 26 november

Anmälan är öppen fram till den 8 september. Nominerade och vinnare tillkännages under Designdagen den 26 november 2014 då prisceremoni äger rum på Arkitektur- och Designcentrum i Stockholm. I närvaro av svensk och internationell jury hedras de bidrag som valts ut att få ett ”S” och de visas även i en utställning som finns på plats till början av januari 2015.

Svensk Form delar ut två utmärkelser – Design S för etablerad design och Ung Svensk Form för unga formgivare.

För mer information: www.design-s.se

Presskontakter:
Linda Johansson, Design S
linda.johansson@svenskform.se
+46 (0)733-601 656

Elna Lassbo, Svensk Form
elna.lassbo@svenskform.se
+46 (0)723-233 148

Svensk Form är en aktiv medlemsförening för privatpersoner, företag och yrkesverksamma inom form, design och arkitektur. Föreningen grundades 1845 som Svenska Slöjdföreningen och har sedan dess främjat svensk design i Sverige och utomlands.