Ikko Yokoyama får Cathrine von Hauswolffs stipendium

Ikko Yokoyama får Cathrine von Hauswolffs stipendium

Stockholmsbaserade curatorn, skribenten och producenten Ikko Yokoyama får Cathrine von Hauswolffs stipendium för designutveckling. Det delas nu ut för första gången till minne av Cathrine von Hauswolff av den stiftelse som bildades i samband med hennes bortgång tidigare i år. Ceremonin ägde rum på Berns lördagen den 16 november 2013 och stipendiaten fick ta emot 50 000 kronor med motiveringen:

Ikko Yokoyama är utställningsproducenten och medmänniskan man önskar sig. Med hängivenhet och energi genomför hon projekt efter projekt i gränslandet mellan design, konsthantverk och slöjd. Ständigt med samma tonträff för vad som är relevant i vår tid. Och helt i Cathrine von Hauswolffs anda.

Ikko Yokoyama är chef för utställningsverksamheten på Konstfack och verksam inom en rad olika projekt knutna till design.

– Vi är glada över att som första kandidat premiera Ikko Yokoyama, som genom sin lyhörda och osjälviska verksamhet som curator inom formområdet verkar helt i Cathrine von Hauswolffs anda, säger Tom Hedqvist, juryns ordförande.

Den brittiska designkritikern Alice Rawsthorn var inbjuden av Svensk Form att dela ut stipendiet.

– I am delighted to have been asked to present the inaugural Cathrine von Hauswolff Award in Stockholm in memory of the gifted Swedish design curator, säger Alice Rawsthorn.

Svensk Form är en av många stiftare av stipendiet och Ewa Kumlin, VD, sitter i juryn.

Jurymedlemmar i Cathrine von Hauswolffs Stiftelse för Designutveckling:
Tom Hedqvist, ordförande, chef Röhsska museet
Annica Kvint Lidzell, designjournalist
Maria Veerasamy, VD Svenskt Tenn
Dan Wolgers, konstnär
Gabriella Gustafson, TAF Arkitektkontor
Mattias Ståhlbom, TAF Arkitekter
Eric Ericson, grafisk formgivare, förläggare
Ewa Kumlin, VD Svensk Form
Love von Hauswolff, son till Cathrine och Claes von Hausswolff

Om Cathrine von Hauswolffs Stiftelse för Designutveckling:
Det är svårt att tänka sig en person som bidragit mer till svensk forms goda rykte än Cathrine von Hauswolff. Hon var en Sveriges få fristående designutställningsproducenter. Därför har en samling av dessa vänner bestämt sig för att föra Cathrines gärning vidare. Tillsammans har de lagt grundplåten till Cathrine von Hauswolffs Stiftelse för Designutveckling. Stipendiet kommer att ges årligen till en person som skapar något som Cathrine skulle ha tyckt om. Det kan vara såväl formgivning, produktutveckling och en idé under utveckling, oavsett vilket skrå personen verkar inom.

För mer information besök www.cathrinevonhauswolffstiftelsen.se

Svensk Form är en aktiv medlemsförening för privatpersoner, företag och yrkesverksamma inom form-, design- och arkitekturbranschen. Föreningen grundades 1845 som Svenska Slöjdföreningen och har sedan dess främjat svensk design i Sverige och utomlands.