Bacteria in a new light av Jan Klingler. © Inter IKEA Systems B.V. 2020

​Nya utställningen Sustain Able Voices visas på House of Sweden

Utställningen Sustain Able Voices (Röster som håller) är en av tre designutställningar som invigs på House of Sweden i Washington DC den 4 mars. Den fotobaserade utställningen är helt nyproducerad av Svensk Form och IKEA Museum, och den visar upp utvald design från utmärkelsen Ung Svensk Form mellan åren 2004 och 2020. Sustain Able Voices kommer sedan att spridas internationellt i samverkan med Svenska institutet och ambassader och konsulat i andra länder.

Sustain Able Voices invigs tillsammans med två andra designutställningar: Smart Mobility: Taking Us into the Future och Papier av Bea Szenfeld och Stina Wirsén.

– Det här är framtiden vi ser – de unga formgivarnas mångfacetterade röst att design är viktigt och en kreativ kraft för ökad hållbarhet, säger Mats Widbom, vd Svensk Form.

Invigningstalar på plats gör Sveriges näringsminister Ibrahim Baylan och Sveriges ambassadör I USA Karin Olofsdotter.

House of Sweden, 4 mars
2900 K Street, NW
Press Preview: 5:30 pm
Grand Opening: 6:30 pm
RSVP: ambassaden.washington-press@gov.se

Utställningsperiod:
5 mars – 28 juni

I Washington kompletteras utställningen med fem formgivare från Ung Svensk Form 2019, varav Tonje Halvorsen och Jan Klingler deltar i ett design talk på House of Sweden den 5 mars. På plats finns även Ung Svensk Forms projektledare Karin Wiberg. Nästa stopp för utställningen är American Swedish Institute i Minneapolis där den invigs den 18 juli.

Om Sustain Able Voices
Utställningen Sustain Able Voices, på svenska ”Röster som håller”, är skapad genom fotografier av de utvalda verken tillsammans med ett antal intervjuer med formgivarna bakom projekten. Utställningen demokratiserar och tillgängliggör design för en kultur- och designintresserad allmänhet genom att i ett flexibelt utställningsformat sprida kopplingen mellan design och hållbarhet i Sverige och internationellt, även till platser med begränsade utställningsmöjligheter. Utställningen är producerad av Svensk Form och IKEA Museum och den kommer senare i vår att erbjudas svenska ambassader i samverkan med Svenska institutet genom sajten Sharing Sweden.

Medverkande designers: Cecilia Actis, Rebecca Ahlstedt, Victor Alge, Karin Bodin, Amanda Borgfors Mészàros, Elias Båth, Emma Dahlqvist, Robert During Janson, Jenny Ekdahl, Fredrik Färg, Erika Geiger Ohlin, Josefine Gennert Jakobsson, Lies-Marie Hoffmann, Mia Hulterstam, Emeli Höcks, Jan Klinger, Anton Kolbe, Per Nadén, Johanna Nestor, Nonhuman Nonsense, Christoffer Ohlander, Erik Olsson, Jens Peterson Berger, Kristina Schultz Lindberg, Martin Thübeck och Olov Ylinenpää.