Sumantro Ghose (London Design Biennale), Cheryl Akner-Koler (Haptica) och Ulrike Maichel (Olafur Eliassons Little Sun) till Design S-dagen 2018

Välkommen till en seminariedag med Design S – Swedish Design Awards på Kulturhuset Stadsteatern den 11 juni kl. 13.00-16.00. Kom och lyssna till tre inspirerande keynote-talare och två panelsamtal på temat Design for Change.

Keynotes:
Sumantro Ghose, Managing Director, London Design Biennale
Cheryl Akner-Koler, Professor vid Konstfack, Haptica
Ulrike Maichel, Managing Director, Little Sun

Moderator:
Jonas Lundin, designer och VD för LA+B.

Tid: Måndag 11 juni 2018, kl.13.00 – 16.00 (prisceremoni 18.00-23.00)
Plats:
Kulturhuset Stadsteatern, Hörsalen - Plan 3, Stockholm
Biljetter till seminariedagen och prisceremonin:
Pressbiljett:
Kontakta Emma Olofsson emma.olofsson@svenskform.se

Dagen innehåller även två panelsamtal kring designutveckling, framtidens material samt hur olika designdiscipliner ser på designens kraft att förändra. Paneldeltagarna presenteras inom kort.

Design är allting vi använder, miljöerna vi rör oss i, spegeln av vår samtid, hur vi lever och vad som är viktigt för oss. Det viktigaste syftet med Design S är att understryka detta, samt skapa en utgångspunkt för diskussioner om design, innovation och förändringskraft i samhället.

Välkommen att inspireras vare sig du är designer, beslutsfattare, företagare eller en designintresserad person som vill var med och driva utvecklingen framåt! Senare på kvällen blir det även prisceremoni där de 19 prestigefyllda Design S-priserna i tävlingens alla kategorier delas ut. Prisceremonin kräver separat biljett. Se samtliga nominerade här

Samtal och presentationer hålls både på svenska och engelska.

Cheryl Akner-Koler – Haptics, the sense of the real
Professor inom teoretisk och tillämpad estetik på industridesignprogrammet vid Konstfack samt huvudansvarig för forskningsprojektet Haptica

En presentation av Haptica-projektet som utforskar erfarenheter av beröring, textur, temperatur, vibration och grepp, genom estetiska laborationer som bygger på haptiska erfarenheter från industridesign, måltidsdesign och kombinationen mat/dryck. Professor Akner-Kolers forskning problematiserar samtidigt ögats dominans över andra sinnen och bjuder in till diskussion kring detta faktum.

Sumantro Ghose, MD London Design Biennale – Emotional States - design and human experience
Sumantro Ghose är konstproducent, curator och kulturstrateg med 20 års erfarenhet av musei- och utställningsverksamhet, festivaler och kulturdiplomati i Dubai, Doha och London bland annat. Han är nu Managing Director för London Design Biennale, en mötesplats och utställning med världens ledande formgivare på Somerset House i London i september 2018. Årets tema är ”Emotional States”, och precis som Design S så vill biennalen också sammanföra alla typer av designdiscipliner för att spegla designens kraft och närvaro på olika plan i samhället.

Twitter: @londonbiennale
Instagram: @london_design_biennale
Facebook: https://www.facebook.com/Londondesignbiennale

Ulrike Maichel, Little Sun A work of art that works in life
Little Sun-projektet startades av den världsberömde konstnären Olafur Eliasson och ingenjören Frederik Ottesen. Little Sun producerar en specialdesignad solcells-lampa för de 1,1 miljard människor som saknar tillgång till elektricitet. Little Sun är en pålitlig, billig och ekologiskt hållbar ljuskälla. Ulrike började jobba med Little Sun 2015 och är idag Managing Director och ansvarig för den sociala affärsverksamheten. Ulrike har en bakgrund inom design, kommunikation, ledarskap och projektledning och har både arbetat för större internationella företag och mindre designbyråer.

Instagram: @littlesunenergy
Facebook: https://www.facebook.com/ilovelittlesun/

Jonas Lundin – Moderator
Jonas har drivit designverksamhet i 20 års tid, både i Sverige och utomlands. Han har rört sig inom områden som både högteknologisk industridesign, förpackning och marknadsföring, och media, TV och film. Jonas Lundin är VD för designbyrån LA+B i Stockholm och undervisar i Semiotik och idégenerering vid Konstfack Stockholm, samt gästföreläser bla på LTH i Lund, Arkitekthögskolan/KTH Stockholm och Berghs Stockholm. Jonas Lundin kommer att leda oss genom hela Design S-dagen och moderera samtliga panelsamtal.

Om Design S Swedish Design Awards
Design S – Swedish Design Awards är Sveriges främsta och bredaste designutmärkelse som hela designbranschen står bakom. Utmärkelsen riktar sig till professionella designer, formgivare, arkitekter, enskilda utövare, producenter och företag som arbetar med design och form i bred bemärkelse.

Tack till:
Svenska Fönster (Huvudsponsor), Svenskt Aluminium (Sponsor) & Lauritz.com (Partner)
Samt våra samarbetspartners: ASFB- Association of Swedish Fashion Brands, BNJ & Co, Design Region Sweden, Konsthantverks- centrum, SVID, Svenska Tecknare, Swerea SWECAST AB, SMD Design, Dörarps Slip- & Polerings AB, DS Smith och TMF - Trä- och Möbel- företagen.

Elin Seittu

Kommunikationsansvarig Kommunikation & press 0723233148