Mikael Granberg berättar om det gångna året och framtidsplanerna för regionalföreningen Svensk Form Dalarna på Svensk Forms Årsmöte 20 maj 2017.

Svensk Form: Det är i regionerna det händer!

Svensk Form har 13 aktiva regionalföreningar, från Svensk Form Norrbotten i norr till Svensk Form Syd – Form/Design Center i söder. Rapporter strömmar nu in från de regionala föreningarna om nya landvinningar. Efter nyligen genomfört årsmöte kan Svensk Form konstatera: Det är i regionerna det händer!

– Svensk Form är en unik aktör inom designområdet, med rikstäckande närvaro, rik historia, kunskapsbank och ett stort nätverk. Nu gläds vi lite extra åt att arbetet runt om i våra ideellt arbetande regionalföreningar bär frukt och på många håll får gehör hos politikerna. Vi noterar hur designfrågorna får extra tyngd i regioner där det finns center, museer, utbildningssäten och naturliga mötesplatser. Trägen vinner! säger Ewa Kumlin, vd Svensk Form.

Framgång i regionerna – lyfter frågor som internationalisering och regionala designcenter
En av Svensk Forms till medlemsantalet största regionalföreningar, Svensk Form Väst, har fått finansiering för att främja internationalisering. Regionalföreningen har beviljats 500 000 kr från kulturnämnden i Västra Götalandsregionen för sin projektansökan ”Design Väst goes Globe 2017”, ett matchningsprojekt mellan företag och formgivare tillsammans med Marketplace Borås, Smart Textile, IDC och Inredia. Svensk Form Gotland har nyligen fått bidrag för att undersöka förutsättningarna för en regional mötesplats för design. Regionalföreningarna i Jämtland och Örebro län fortsätter utveckla sina Formveckor i samarbete med lokala och regionala aktörer, och den äldsta regionalföreningen Svensk Form Syd – Form/Design Center i Malmö utökas med Sveriges Arkitekters första regionala kontor för arkitektur och livsmiljö. I Dalarna drivs landstingsprojektet ”Arkitektur, Form och Design” – en fortsättning på förstudien ”Upplev kultur var dag” om designens och arkitekturens roll i regional kulturpolitik som Svensk Form var samarbetspartner till. Projektet är inne på sitt andra år och det har redan resulterat i konkreta aktiviteter såsom samtalskvällar, planerade Design- och Slöjdkollon i sommar samt en Formvecka till hösten. I styrgruppen ingår personer från Svensk Form Dalarna.

Formen i den regionala kulturpolitiken
Flera regioner deltog tillsammans med Svensk Form och andra organisationer i en stor formsamling om hur arkitektur och design kan stärkas i kultursamverkansmodellen på kulturdepartementet i våras. Nu ligger ett regeringsförslag ute på remiss om att bild och form ska bli ett eget område i kultursamverkansmodellen och att särskild finansiering ska tillföras för ändamålet. Snart kommer också en ny politik för arkitektur, form och design (Gestaltad Livsmiljö). Svensk Form driver också intensivt frågan om uppbyggnad av ett regionalt Designcenter i Stockholm, i ett första skede tillsammans med Sveriges Arkitekter och ASFB – Association of Swedish Fashion Brands. Samtidigt vill Svensk Form se bildandet av fysiska mötesplatser i hela Sverige.

Svensk Form – i samtiden sedan 1845
Förutom de samarbeten som sker med regioner, landsting och kommuner arrangeras mängder med aktiviteter av Svensk Form runt om i landet, både i egen regi och i samspel med lokalt förenings- och näringsliv, som alla lyfter vikten av kunskap och utveckling för designområdet i stort. Svensk Form har en lång tradition av att stimulera formutvecklingen – ända sedan 1845 – alltjämt med förankring i historien och blicken mot framtiden.

Läs mer om Formsamlingen på Svensk Forms webb:
Formsamlingen

Ladda ner och läs rapporten Upplev Kultur var dag (2015):
Upplev Kultur var dag

För mer information, kontakta:
Elna Lassbo, regional samordnare Svensk Form, elna.lassbo@svenskform.se, 0735-40 10 88
Ewa Kumlin, vd Svensk Form, ewa.kumlin@svenskform.se, 0736-63 66 76

Kontaktuppgifter till samtliga regionalföreningar:
Kontakt Svensk Forms regionalföreningar