Anna Pettersson Westerberg ny chefsekonom på Svensk Försäkring

Anna Pettersson Westerberg blir ny chefsekonom på Svensk Försäkring. Hon tillträder den 20 februari 2017.

Anna Pettersson Westerberg har lång och bred erfarenhet från områden som pensioner, socialförsäkringsfrågor och ekonomisk politik från olika tjänster inom regeringskansliet.

– Vi är mycket glada att vi har rekryterat Anna Pettersson Westerberg till tjänsten som chefsekonom. Jag är övertygad om att hon med sitt breda kunnande och sin förmåga att snabbt kunna sätta sig in i komplexa frågeställningar kommer att vara en stor tillgång för Svensk Försäkring, säger Christina Lindenius, vd på Svensk Försäkring.

Anna Pettersson Westerberg har arbetat på Riksrevisionen sedan 2015 som avdelningschef för Verksamhetsstöd. Innan dess arbetade hon i olika befattningar inom Finansdepartementet och Socialdepartementet mellan åren 2001-2014, senast i rollen som statssekreterare hos socialförsäkringsminister Ulf Kristersson. Hon har också suttit som sakkunnig i Pensionsgruppen och varit vice styrelse­ordförande i Finansinspektionen.

– Jag ser mycket fram emot att börja arbeta på Svensk Försäkring. Det ska bli väldigt spännande att få arbeta med försäkrings- och finansmarknads­frågor, och att få arbeta på en branschorganisation i gränslandet mellan näringsliv och politik med så många kompententa medarbetare och chefer, säger Anna Pettersson Westerberg.

Anna Pettersson Westerberg har en fil kand examen i nationalekonomi från Lunds och Umeå Universitet.

Vid frågor:

Anna Pettersson Westerberg, 070-381 24 44

Anna Rudérus, 08-522 785 18 (presskontakt Svensk Försäkring)