Försäkringsbranschen vill förhindra oseriösa byggentreprenörer

Svensk Försäkring inleder ett samarbete med Skatteverket, Sveriges Byggindustrier och Ekobrottsmyndigheten för att motverka oseriösa byggentreprenörer.

Samarbetet inleds med ett pilotprojekt i Kronobergs län och idag hålls ett informationsmöte i Växjö för försäkringsföretag och entreprenörer inom byggsektorn.

Från och med den 1 januari 2013 kommer samtliga byggentreprenörer som anlitas av föresäkringsföretagen i länet att förhandsgranskas hos Skatteverket.

Vi vill att endast seriösa entreprenörer ska anlitas för att åtgärda försäkringsskador. Det finns dessvärre en del oseriösa entreprenörer inom byggbranschen och även inslag av organiserad brottslighet. Försäkringsbranschen vill hjälpa till att sanera bort oärliga entreprenörer, säger Staffan Moberg på Svensk Försäkring.

Pilotprojektet omfattar de försäkringsföretag som anlitar byggentreprenörer i regionen och gäller inledningsvis försäkringsskador som åtgärdas inom Kronobergs län.

-  Om pilotprojektet faller väl ut är tanken att utvidga förhandsgranskningen till hela landet, säger Staffan Moberg.

• kronobergs län
  • byggentreprenörer
  • försäkring
  • svensk försäkring

Svensk Försäkring är försäkringsföretagens branschorganisation. Vi arbetar för moderna och konkurrenskraftiga spelregler för försäkringsföretagen och för ökad kunskap om privata försäkringars betydelse för enskilda och samhället.