Vinnare debatt-SM: Behrang Miri - bästa kulturpolitiska debattören 2014

Vinnare debatt-SM: Behrang Miri - bästa kulturpolitiska debattören 2014

I ett engagerat och mycket hett debatt-SM som arrangeras för första gången av Folkets Hus och Parker och Svensk Scenkonst röstade publiken fram vinnaren. Behrang Miri tog emot priset och avslutade med en rap.- Kulturfrågan är viktig för demokratin och mänskliga rättigheter. Kultur är en brobyggare och måste upp på den politiska agendan, säger Behrang Miri.

Heta kulturpolitiska frågor debatterades av Daniel Suhonen, chef Katalys, Behrang Miri, rappare skribent och skådespelare, Efva Lilja, konstnär, Stina Oscarson, regissör och kulturdebattör, Fredrik Segerfeldt, liberal debattör Migro, Lars Anders Johansson, kulturansvarig Timbro, Alice Teodorescu, borgerlig opinionsbildare och Stefan Olsson, frilansskribent.

- Konst och kultur är grundläggande för ett demokratiskt samhälle. Tyvärr lyser den kulturpolitiska debatten med sin frånvaro idag. Vår förhoppning är att detta debatt-SM blir ett startskott som kommer att inspirera kommande partiledarutfrågningar inför valet, så att kulturfrågan kommer upp på den politiska agendan, säger Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker.

- Underbart att få att vara med och arrangera ett debatt-SM om kulturfrågor, att frågan tar plats i Almedalen. Det är ett mycket tillgängligt sätt att lyfta viktiga kulturfrågor. Ett fullsatt seminarium och medieintresset visar att kulturfrågan är het. Nu hoppas vi att politikerna förstår det också, säger Ulrika Holmgaard, vd Svensk Scenkonst.

Frågan om hur konsten ska finansieras diskuterades i första ronden. Nästa omgång tog upp frågan om all kultur är ok samt vilken som är den viktigaste kulturpolitiska frågan.Ämnet för finalen mellan Alice Teodorescu och Behrang Miri var hur samhället skapar så bra förutsättningar för kulturskapare och arrangörer som möjligt.

Den mycket spirituella juryn bestod av: Kerstin Brunnberg, styrelseordförande Statens kulturråd, PJ Anders Linder, journalist, Annika Nilsson ordförande Folkets Hus och Parker och Magnus Aspegren vd Riksteatern.

Helena Faxgård, kommunikationschef tel 0709-463970

Svensk Scenkonst är branschorganisation för företag inom musik, dans och teater. Vi representerar över 100 teatrar, orkestrar, operahus, danskompanier, länsmusikorganisationer, produktionsbolag och andra verksamheter inom den svenska scenkonsten. Svensk Scenkonst verkar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för medlemsföretagen att bedriva en professionell verksamhet, både nationellt och internationellt.

Svensk Scenkonst - För professionella företag i scenkonstbranschen