​Svenskt Kosttillskotts VD Morgan Norrestam kan bli årets entreprenör

Morgan Norrestam, vd på Svenskt Kosttillskott, satsade allt han hade på drömmen om att starta ett eget företag och göra det han tyckte var roligt. Nu, elva år senare, driver han ett av Sveriges största företag inom branschen och har nominerats till Entrepreneur Of The Year.

För elva år sedan sålde Morgan Norrestam sin lägenhet och flyttade hem till sina föräldrar igen. Pengarna från bostadsförsäljningen investerade han i att starta ett eget företag som då bedrevs i en lada på hans föräldrars tomt. Sedan dess har företaget vuxit kraftigt. Idag driver Morgan Norrestam ett av Sveriges största företag inom kosttillskott- och hälsokostbranschen. Nu har han nominerats till det prestigefulla priset Entrepreneur Of The Year som delas ut av företaget EY.

När företaget grundades var det vid sidan av arbetet på bensinstationen och som gymnastiktränare. Upp till femton timmar långa arbetsdagar sju dagar i veckan var ingenting ovanligt.
– Det var roligt. Jag lärde mig nya saker hela tiden. Det var aldrig pengarna som var drivkraften utan att bygga något nytt och göra något jag tyckte om, säger Morgan Norrestam.

Den första anställda var hans mamma och senare även hans syster som fortfarande jobbar inom företaget. Idag har företaget ett 40-tal anställda och omsatte förra året 130 miljoner kronor. Den 40 kvadratmeter ”stora” ladan har bytts ut till en 3300 kvadrater stor byggnad för lager och kontor i Brunna, Upplands Bro. För sex år sedan startades också dotterbolaget Svensk Hälsokost. Men drivkraften är densamma nu som för elva år sedan.
– Jag vill alltid att vi ska fortsätta utvecklas. Internethandel var inte stort när vi startade. Nu är utmaningen att hänga med i utvecklingen och alla trender. Jag är nöjd med resan vi har gjort – men vi kan nå ännu längre. När man helt nöjer sig är det dags att sluta. Man måste vilja framåt.

Morgan Norrestam är en entreprenör. En som vill bygga nytt och komma med idéer. Att förvalta lämnar han hellre över till anställda som i många fall är bättre på det, resonerar han. Nomineringen till EY:s Entrepreneur Of The Year, som grundare till företag som Oatly, NetonNet och Rejlers AB tidigare belönats med, är smickrande.
– Jag har alltid hållit mig lite i bakgrunden och tänkt att arbetet får tala för sig själv. Att inte vara den som alltid skriker högst. Så det är klart att det är väldigt roligt att bli uppmärksammad på det här viset.

För ytterligare information, kontakta:
Svenskt Kosttillskott: 0220 - 601 001
info@svensktkosttillskott.se