Kranvattentävlingen i Växjö avgjord

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 14:19 CEST

17 kommuner tävlade på delfinalen i Växjö. Pm & Vänner serverade en fantastisk lunch till 45 deltagare efter att juryn, Jan Holmström, Fredrik Lundberg och Robert Andersson, utsåg Växjö och Kalmar som finalister till slutfinalen i Stockholm den 17 november. Växjö blev etta efter att ha satsat en halv miljard och tolv års arbete på att förbättra sitt vatten för sina invånare.

1:a plats: Växjö
Juryns motivering: Ett utsökt karaktärsfullt vatten man bara vill dricka mer av. Fantastiskt rent friskt och vitaliserande.

2:a plats: Kalmar
Juryns motivering: Ett underbart uppfriskande och rent vatten med härlig balans i mineralitet.

Båda dessa kommuner är därmed klara att delta i riksfinalen som sker på Operakällaren i Stockholm den 17 november.

Juryn gav hedersomnämnanden till följande kommuner:

3:e plats: Eksjö
Juryns motivering: Ett läskande friskt vatten som renar själ och hjärta.

4:e plats: Vetlanda
Juryns motivering: Ett rent friskt och ett uppiggande vatten som porlar glatt i glaset.

Svenskt Vatten företräder vattentjänstleverantörerna i Sverige och vår vision är friskt vatten och rena sjöar. Medlemmarna i Svenskt Vatten levererar dricksvatten och tar emot avloppsvatten från 8 miljoner anslutna kunder. De är därmed Sveriges viktigaste livsmedelsproducenter och miljövårdsföretag. Svenskt Vatten företräder även de svenska vattentjänstleverantörerna inom den europeiska vattentjänstsorganisationen EUREAU med 400 miljoner kunder.