Kranvattentävlingens resultat i Malmö

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 14:27 CEST

Det svenska kranvattnet är rent, friskt och dessutom fantastiskt som måltidsdryck. Vid dagens deltävling i Malmö om vilken kommun som har Sveriges godaste kranvatten, deltog 14 kommuner; Bromölla, Båstad, Helsingborg, Hylte, Höganäs, Hörby, Klippan, Kristianstad, Tomelilla, Trelleborg, Malmö, Vellinge, Åstorp och Ängelholm. Klar vinnare blev Kristianstad med Höganäs som god tvåa.

Tävlingen genomfördes hos Sveriges första ekologiska krog, ”Salt & brygga” och juryn bestod av Gunilla Hultgren Karell, Björn Stenbeck och Jan Holmström.

Resultatet blev enligt följande:

1:a plats: Kristianstad
Juryns motivering:
”Fantastiskt rent och uppfriskande. Balanserat och följsamt. Ett klart förstklassigt vatten.”

2:a plats: Höganäs
Juryns motivering:
”Ett vatten med pigg och ren framtoning. En glasklar törstsläckare.”

Båda dessa kommuner är därmed klara att delta i riksfinalen som sker på Operakällaren i Stockholm den 17 november.

Juryn gav även särskilda hedersomnämnanden till följande kommuner:

3:e plats: Trelleborg
Juryns motivering:
”Behagligt och aptitretande med fin fräschör. Ett vatten man gärna dricker mycket av. Prima vara!”

4:e plats: Hylte
Juryns motivering:
”Finstämt och elegant. Ger en klar, svalkande känsla.”

Imorgon den 20 oktober genomförs den sista deltävlingen i Växjö, där 17 kommuner deltar; Alvesta, Borgholm, Eksjö, Gnosjö, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlskrona. Laholm, Ljungby, Nybro, Olofström, Ronneby, Sölvesborg, Tingsryd, Vetlanda och Växjö. Tävlingen börjar kl. 10.00 hos Restaurang PM & Vänner, Storgatan 22-24.

Svenskt Vatten företräder vattentjänstleverantörerna i Sverige och vår vision är friskt vatten och rena sjöar. Medlemmarna i Svenskt Vatten levererar dricksvatten och tar emot avloppsvatten från 8 miljoner anslutna kunder. De är därmed Sveriges viktigaste livsmedelsproducenter och miljövårdsföretag. Svenskt Vatten företräder även de svenska vattentjänstleverantörerna inom den europeiska vattentjänstsorganisationen EUREAU med 400 miljoner kunder.