Svenskt Kött + West Coast = Sant (Hur Twitter kan användas för affärsutveckling)

Blogginlägg -

Svenskt Kött är en flitig användare av Twitter som en kanal för att nå matintresserade och kockar. Nu har vi även kunnat konstatera att det är utmärkt för affärsutveckling.

I början av september ville jag berätta om vad som gäller för de tillverkare som vill använda vårt märke Svenskt kött. Då fick jag plötsligt svar från Fredrik Andersson, Årets Köttkock 2009 och köksmästare på den nyöppnade restaurangen West Coast i hotellet Gothia Towers i Göteborg. Fredrik frågade om det fanns möjlighet att använda Svenskt kött-märket på West Coast och berättade att på hans restaurang använder man bara svenskt kött. Att använda märket på restauranger är något vi funderat på tidigare och när en engagerad köksmästare med passion för svenska råvaror dök upp så tvekade vi inte.

Några dagar senare skulle jag till Mitt Kök-mässan i Göteborg och passade då på att hälsa på Fredrik och spana in West Coast. Vi bestämde oss ganska snabbt för att samarbeta och igår hade vi en presslunch på West Coast där vi visade hur märket Svenskt kött kommer att användas i restaurangen.

Samarbetet mellan West Coast och Svenskt Kött är ett pilotprojekt och kommer att användas som modell för andra restauranger som också vill använda märket Svenskt kött i sina menyer. Under 2013 kommer Gothia Towers även att börja använda märket Svenskt kött i sina room service-menyer som West Coast ansvarar för.

Det som började på Twitter för några månader sedan har nu utvecklats till ett samarbete för att motverka det anonyma köttet på restaurang. Vill ni veta hur det går? Följ @SvensktKott och @KockFredrik på Twitter!

Elisabet Qvarford, kommunikatör på Svenskt Kött