Ny undersökning visar svenska charkuterier i topp

Ny undersökning visar svenska charkuterier i topp

Sverige är bra på charkuterier. Det tycker de tillfrågade i en ny undersökning som gjorts på uppdrag av branschorganisationen Svenskt Kött. Bland charkuterierna är rökt skinka svenskarnas favorit. Köttet ska helst komma från svenska gårdar.

Svenska charkuterier står sig mycket bra mot utländska konkurrenter. En klar majoritet, 65 procent, av de tillfrågade anger Sverige som ett land med bra charkuteriprodukter. Efter Sverige är det Tyskland (25 procent) och Italien (24 procent) som förknippas med bra charkuteriprodukter. Undersökningen gjordes i oktober av United Minds och 1025 svenskar över 18 år tillfrågades.

-          De svenska charkuterierna har en rik tradition, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött. Vi märker ett ökat intresse för svenskt mathantverk och där har charkuterierna med sina korvar och skinka en självklar plats. Våra produkter är ofta rökta istället för torkade som är vanligt i södra Europa.

Kött från svenska gårdar är det viktigaste kriteriet när svenskarna köper charkuterier, över hälften av de tillfrågade ansåg att det påverkade deras val.

-          Ursprung och kött från våra svenska gårdar är något som konsumenterna prioriterar, säger Maria Forshufvud. Därför är det viktigt att tydligt berätta för konsumenten var köttet kommer ifrån, det visar inte minst den senaste tidens diskussioner om ursprung. Det ger vi möjlighet till genom vår frivilliga ursprungsmärkning Svenskt kött.

Bland charkuterierna är rökt skinka en favorit, tätt följd av bacon och leverpastej när de tillfrågade fick lista sina tre favoriter. Kvinnorna favoriserar skinkan och männen älskar sin bacon. Unga förknippar charkuterier med lyxigt, fräscht och trendigt medan äldre konsumenter ser charkuterier som något vardagligt.

Vill du veta mer, kontakta: Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött, 072 - 741 64 90, maria.forshufvud@svensktkott.se