Skinka först och tomte sen

Julskinkan är den allra populäraste ingrediensen i det svenska julfirandet och slår såväl tomte som sill. Det visar en ny undersökning bland svenska folket och många förbrukar både en och två skinkor under den långa julhelgen.
Nu finns julskinka för alla behov. Allt från rå med ben till kokt färdigskivad för det lilla hushållet. Den som vill börja alldeles från början med att rimma själv får nu bråda tider. Minst 2 veckor ska skinkan ligga i saltlake.

Den färdigkokta skinkan blir dock allt vanligare och återstår gör bara griljeringen. Den klassiska innehåller senap, ägg och ströbröd. Allt efter tycke och smak kan den sedan smaksättas på otaliga sätt. Färska örter, honung, citrus, glöggkryddor, nejlikor, ingefära, olika senapssorter eller julkryddad snaps är några varianter.

En prydnad på julbordet är "diamantskinkan" med gyllene yta och massor av nejlikor. Till den krävs en skinka med ganska mycket fett ovanpå.
Svensk skinka är ett magert kött, det rena köttet innehåller bara 2-3% fett, men med en lagom fettrand runtom håller sig skinkan saftigare. Fettet skärs bort innan skinkan avnjutes och skinkan blir rena smalmaten på julbordet.

Det självklara tillbehöret senap kan varieras i oändlighet. Förutom den klassiska, svenska söta, en grovkornig, en fransk, kanske en konjakskryddad. Senapsburken är inte större än att alla i hushållet kan få sin egen favorit.

En god skinkfylld jul önskas alla.

Recept och bilder:

För ytterligare information: