Svenskt kött-märket stärks

Svenskt kött-märket stärks

Märket Svenskt kött fyller ett år. Det är redan nu ett välkänt märke då 2 av 3 svenskar känner till det*. Över 140 företag använder märket Svenskt kött på sina produkter. Märkets värde stärks nu ytterligare genom att företag som använder märket ska vara anslutna till en livsmedelscertifiering. Märkningen uppskattas av konsumenterna som vill veta varifrån köttet de köper kommer.

För ett år sedan lanserade branschorganisationen Svenskt kött en ny frivillig märkning av svenska charkuteriprodukter och svenskt kött tillsammans med LRF, Scan, ICA, Coop, Axfood och Bergendahls.

- 7 av 10 vill veta att det är svenskt kött i produkten*. Konsumenterna känner sig trygga med sitt köp när de vet att köttet är svenskt, säger Maria Forshufvud, vd, Svenskt kött. De produkter som bär märket Svenskt kött innehåller enbart svensk köttråvara.

Märkets värde stärks nu ytterligare genom att företag som använder märket ska vara anslutna till en livsmedelscertifiering. Handeln kräver sedan lång tid tillbaka att deras leverantörer ska vara certifierade.

- Att vi nu kopplar Svenskt kött-märket till krav på livsmedelscertifiering är en naturlig utveckling. Dokumentation av tillverkning och produktionsflöden är en trovärdighetsfråga. Den absoluta merparten av företagen är redan i dag certifierade, säger Maria Forshufvud.

Certifiering är en form av kvalitetssäkring som varje företag också har nytta av. Inte minst i dialogen med sina kunder. Målet är att samtliga märkesanvändare är certifierade innan årets slut.

För enskilda butiker som är anslutna till Svenskt kött-märket är det butikscertifiering som är den relevanta certifieringsformen.

Några röster om märket Svenskt kött

- Med märkningen Svenskt kött är det lätt att se varifrån köttet kommer utan att man behöver lusläsa innehållsdeklarationen. Svensk råvara är dyrare för oss att köpa in och märket motiverar det lite högre priset i butiken, säger Maria Skårberg, vd, Jakobsdals Charkuterier i Göteborg.

Nyhléns Hugosons har i många år hämtat sitt kött från de norrländska bönderna.

- Vi är stolta över att använda märket Svenskt kött. För oss är det ett utmärkt sätt att ytterligare förstärka de positiva attityderna som finns kring de svenska råvarorna, säger Mathias Åberg, marknads- och försäljningschef.

Fakta om märket Svenskt kött

Märket Svenskt kött garanterar att all köttråvara i produkten är från gris, nöt, får eller lamm som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige och att hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag, vilken är världen mest omfattande.

*Källa: Attityder till kött. Undersökningen är gjord av YouGov på uppdrag av Svenskt kött (feb.2012). Resultaten baseras på 1014 intervjuer från ett nationellt representativt urval bland män och kvinnor i ålder 20-69 år.

Svenskt kött kommunicerar och informerar aktivt om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Svenskt kött är tillsammans med LRF och handelskedjorna initiativtagare till Svenskt kött-märket.

Relaterat innehåll