2 000 segrar för Magnus Jakobsson

Färjestadstränaren Magnus Jakobsson passerade idag en ny milstolpe i karriären då han körde hem sin 2 000:e seger på Axevalla. Jubileumshäst blev Jinx'em.

- Det känns ärofyllt. Det är inte så många som klarat av detta. Jag ser tillbaka på min karriär som jämn och bra under många år. Det är framförallt min egen träningsverksamhet och hästarna i stallet som är min största drivkraft, säger Magnus Jakobsson som är den 40:e kusken i den svenska travhistorien som klarat bedriften att ta 2 000 segrar.

Magnus Jakobsson kommer från en gedigen värmländsk travsläkt och premiärvinsten togs tillsammans med Big Ebner 1990 och fem år senare var Magnus Jakobsson redo att kvittera ut proffslicensen på Färjestad. Inträdet i Tusenklubben skedde 2010 med Thai Goldie.

Anton Komet betyder mycket

På listan över större segrar märks triumfen med Anton Komet i Sverigeloppet 1999, Global Kittens seger i Sto-SM 2012 (19 totalt). Som kusk var han regissören bakom Ellings kriterieseger för kallblod 2009 och On Holds fullträff i Orebro Intn´l 2015.

Hästar och segrar som betytt lite extra?

- Anton Komets seger i Sverigeloppet betydde mycket. Global Patriot tog 20 segrar men fick bara göra 32 starter. Det var en mycket bra häst och Fossens Bonus är kvar i träning och har vunnit 21 segrar, men jag får passa på vilken häst som varit den bästa av alla bra jag fått köra, säger Jakobsson.

Som ser positivt på framtiden, där grundfilosofin är att bygga och matcha hästarna för långa karriärer.

- Jag har större fokus på träningsverksamheten och far och flänger inte som förr. Jag har 55 hästar i stallet och jag ser på framtiden med positiva ögon.