Greve Montechristo dyrast när hästarna i Rikstravet såldes

Greve Montechristo dyrast när hästarna i Rikstravet såldes

Det var som alltid hög spänning och fullt med intresserade runt auktionsringen när hästarna som tävlat i Rikstravet såldes på Breeders' Crowns auktion i MunktellArenan i Eskilstuna. Greve Montechristo (bilden) som kom på plats 7 i tävlingen blev dyrast och såldes för 210 000 kronor. Köpare var tränaren André Eklundh.

Totalt såldes de 19 hästarna i Rikstravet för 1 719 000 kronor, vilket ger ett genomsnitt på 90 474 kronor. Näst dyrast blev Stalker, som ropades in av Mats Ulriksson för 190 000 kronor, följt av Rikstravets slutsegrare Ockelbo Prinsen som såldes för 160 000 kronor till Tommy Zackrisson. Auktionspriset tillsammans med vad hästarna tävlat ihop under året kommer att fördelas till delägarna i respektive stall.

– Det blev nervösa sekunder men Greve Montechristo kommer att återvända hem till Göteborg och till mig. Lättnad!, sa skrev André Eklundh på Twitter direkt klubban slogs. Lars Brandt, en av delägarna till Greve Montechristo, svarade direkt och skrev: ”Underbart. Ser fram emot detta då jag är en av dem som bokat andel” när han insåg att André ropat in Greven till deras nybildade konsortie. Hela 100 personer har valt att hoppa på och fortsätta som hästägare av sin Greve även efter Rikstravet.

– Det är jättepositivt att så många väljer att fortsätta sitt hästägande efter Rikstravet, säger Svensk Travsports Henrik Högström som är projektledare för den populära tävlingen.

Nu ska fem säsonger av Rixallsvenskan/Rikstravet summeras och utvärderas då Svensk Travsport väljer att pausa framgångsprojektet.

– Det här är ett lysande koncept som är älskat av många och vi har nu gått i mål med den femte säsongen. Närmare 50 000 personer har varit hästägare genom Rikstravet men nu ska vi utvärdera och ladda batterierna för att sikta på en stark comeback till 2015, säger projektledaren Henrik Högström.

Resultaten från Breeders' Crowns auktion med hästarna i Rikstravet finns bifogade i pdf-format.

Läs mer om Rikstravets stall och hästar på www.rikstravet.se.