Positivt dopningsprov

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2012 13:00 CEST

Travhästen Rydens India lämnade positivt dopningsprov efter seger i ett lopp på PEAB-travet i Boden den 15 juni 2012.

Rydens India, som tränas av amatörtränaren Nina Hansen i Vasa, Finland, segrade i lopp 2 på PEAB-travet den 15 juni i år. Efter loppet togs dopningsprov på hästen och analyserna av A- och B-prov visar på förekomst av substansen mefenamsyra som finns i läkemedlet Ponstan Forte, samt substansen flunixin, som bland annat finns i läkemedlet Finadyne. Svensk Travsport har tillsammans med finska travförbundet Suomen Hippos ry inlett en utredning. Rydens India har tillsvidare startförbud.

Fakta

Mefenamsyra finns i ett finskt läkemedel för människa, Ponstan Forte, som dock inte är registrerat i Sverige. Ponstan Forte har antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper.

Flunixin finns i flera registrerade läkemedel för häst, Finadyne, Cronyxin och Flunixine N-vet. Substansen har antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper.

Göran Åkerström
Biträdande överveterinär, Svensk Travsport