Svensk Travsport vinnare av Stafettpriset

Svensk Travsport vinnare av Stafettpriset

Svensk Travsport mottog idag det så kallade Stafettpriset av Arbetsförmedlingen för sitt arbete med pilotprojektet Hästnära jobb. Priset delades ut i Almedalen av Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist. På plats för att ta emot priset var Svensk Travsports ordförande Hans Ljungkvist, HNS:s vd Stefan Johanson, samt projektledaren Sara Strömberg.

Stafettpriset har instiftats för att lyfta goda exempel på arbetsgivare med stort socialt ansvar som skapar möjligheter till jobb för människor långt från arbetsmarknaden. I projektet Hästnära jobb, som var ett HNS-finansierat projekt inom Hästnäringens Ungdomssatsning*, fick nyanlända invandrare utbildning kring grundläggande arbetsuppgifter på en hästgård. Hälften av deltagarna fick fortsatt anställning efter avslutad praktik. Arbetsförmedlingens motivering för utmärkelsen lyder:

”Svensk Travsport har genom samarbetet med Arbetsförmedlingen i Hästnära jobb visat att de tror på att det finns värdefull kompetens bland dem som nyligen anlänt till Sverige, om rätt förutsättningar och utbildning ges. En näring som vill attrahera och inkludera och samtidigt bredda sin rekryteringsbas blir en självklar vinnare av årets Stafettenutmärkelse.”

– Det känns väldigt hedersamt att ta emot den här utmärkelsen. Travsporten och hästnäringen i stort kan skapa jobb till många personer som normalt sett har svårare att komma in på arbetsmarknaden, i första hand unga, men även personer med nedsatt arbetsförmåga på grund av funktionsnedsättning. Hästnära jobb visade att hästen också kan vara en första väg in till det svenska samhället och arbetslivet för personer som nyligen kommit till Sverige, säger Hans Ljungkvist.

För att kunna bredda och växla upp arbetet har ansvaret för satsningen nu övergått från Svensk Travsport till Hästnäringens Nationella Stiftelse. Målsättningen är att skapa nya jobb inom hela hästnäringen till prioriterade grupper hos Arbetsförmedlingen.

– Genom att HNS tar över ansvaret kan vi nå hela hästnäringen, vilket ökar möjligheterna såväl för arbetssökande som för arbetsgivare. Med det här arbetet vill vi som näring också visa att vi är med och tar ett socialt ansvar i samhället, fortsätter Stefan Johanson.

Tillsammans med Arbetsförmedlingens avdelning för Nationella Kunder är intentionen att genomföra ytterligare en omgång av utbildningen Hästnära jobb, denna gång även mot andra prioriterade grupper hos Arbetsförmedlingen. Förutom det kommer man också att bistå vid matchningen av
nya jobb inom hästnäringen till personer som redan idag har utbildning och/eller erfarenhet ifrån branschen, men som har haft svårt att hitta jobben. Målsättningen under andra halvåret 2013 är 50 nya jobb.

– Vi har haft ett väldigt givande samarbete med Arbetsförmedlingen och vi är otroligt glada över att få Stafettpriset.  I projektet Hästnära jobb testade vi en metod på en mindre grupp, något som har gett oss många erfarenheter som vi tar med oss i det kommande arbetet. Nu vill vi både utveckla och utöka satsningen.  Vi är övertygade om att arbetet runt hästar kan ha stor positiv betydelse för många fler än dem vi når idag, avslutar projektledaren Sara Strömberg, som även arbetade med projektet när det drevs i Svensk Travsports regi.

Bilden: Hans Ljungkvist (ordförande Svensk Travsport), Sara Strömberg (projektledare), Angeles Bermudez-Svankvist (Arbetsförmedlingens generaldirektör), Stefan Johanson (vd HNS) och Hillevi Engström (Arbetsmarknadsminister).

För mer information kontakta:

Sara Strömberg, projektledare HNS
E-post: sara.stromberg@travsport.se

Läs mer om projektet:

*Projektet Hästnära jobb var ett projekt inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS). Satsningen finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom ett avtal mellan staten och trav-/galoppsporten som äger ATG. Av HNS ekonomiska medel har 4,3 miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt inom ridsport, trav, galopp, avel, islands- och brukshästar under 2013. Du kan läsa mer om satsningen och HNS på www.nshorse.se.