Sverige och Danmark fördjupar samarbetet inom hästsporten

Svenskt Travsport och Dansk Hestevæddeløb (dansk trav- och galoppsports paraplyorganisation) har kommit överens om att öka samarbetet mellan den svenska och danska hästsporten.

Representanter från de två förbunden har haft flera möten under 2017 för att diskutera förutsättningarna för ett närmare samarbete länderna emellan. Bakgrunden är att båda står inför stora förändringar på spelområdet som bland annat innebär att sportens organisationer kommer att ta en friare roll i framtiden gentemot spelbolagen. För svensk del betyder detta till exempel att travsportens databas skall frikopplas helt från ATG. Det skapar nya möjligheter till utökat samarbete på med i första hand de skandinaviska länderna. Detta arbete både konkretiseras och intensifieras nu för att tydliggöra hur ett sådant samarbete skulle komma att se ut.

- Hästsporten står inför stora utmaningar i framtiden och vi tror starkt på att vi gemensamt och i förlängningen i hela Skandinavien har mycket att vinna på ett fördjupat samarbete. Ensam är inte alltid starkast helt enkelt. Vi har redan vissa samarbeten med Danmark och att nu fördjupa detta känns helt naturligt, vi arbetar för en gemensam sportorganisation som ska samarbeta både gällande sporten och spelmarknaderna, säger Hans Ljungkvist, ordförande i Svensk Travsport.

Exakt hur långtgående samarbetet kommer att vara är idag inte fastslaget. Men det handlar om att föra samman svensk och dansk hästsport rent sportsligt.

- Den svenska hästsporten är i världsklass och jag tror att vi har mycket att lära av varandra. Och jag tror att vi gemensamt kan säkerställa att den skandinaviska hästsporten fortsätter att växa och utvecklas. Självklart är målet att alla parter ska vinna på detta, säger Peter Rolin, ordförande i Dansk Hestevæddeløb.

Ett samarbetsförslag mellan Svensk Travsport och Dansk Hestevæddeløb tas nu fram för att så snabbt som möjligt ta de första stegen mot ett formaliserat samarbete.

För mer info, kontakta:
Hans Ljungkvist, ordförande Svensk Travsport +46 70 5 37 11 10